Lite respekt tack!

DSC_0778

Vi har börjar smygträna Cody lite, absolut inte så att det tar på honom fysiskt men att han får gå med Alta i sitt lilla dragsele, dra på sin lilla filt någon gång i veckan och få det där naturliga peppet när han har dragsele på sig. När temperaturen ligger lite lågt passar vi på och precis det gjorde vi igår. Malamuterna tyckte det var super roligt och när vi hade kommit halva rundan ser jag en cykel lite längre bort..

”Oj, kolla där kommer en tjej med två hundar” sa jag lite förvånat då det aldrig är någon utöver vi och grannarna som är nere i vårt område… Jag tog barnvagnen, delta, sambon tog malamuterna och vi ställde oss lite vid sidan på den smala grusvägen.

Swisch sa det och innan jag visste ordet av det så körde hon förbi oss i rasande fart med sina hundar. I den trängda situationen och i fartens hast gör Alta ett halvdant utfall för fösta gången i sitt liv, Cody vart stressad och jag vart fly förbannad.
”JÄVLA IDIOT!!” skrek jag efter henne i rent raseri och min super snälla sambo kollade på mig med stora ögon och frågade ”Ja men vad skulle hon göra då?”

Typ sakta ner, ge oss lite mer avstånd – Checka läget. Inte bara cykla förbi med sina hundar i 180 på en liten smal grusväg förbi våra tre hundar.
Lite respekt för fan vrålade jag ut över åkrarna.

När jag väl hade lugnat ner mig så undrade jag lite lätt för mig själv varför jag vart så genuint arg? Och det finns en väldigt enkel anledning till det. Jag är så otroligt rädd för att förstöra träningen. Att få bakslag. Att det ska bli ett problem med hundmöten när vi dragtränar.  För vad gör jag då? Jag kan inte hålla två malamuter själv i dragsele om dessa gör utfall eller kastar sig i selen om vi möter hundar. Incidenter som dessa kan sätta sina spår och det får bara inte göra det. När detta sen händer här, hemma, hos oss där vi alltid tränar utan störningar så snurrade hjärnan såklart vidare. ”Vart bor hon? Hur ofta cyklar hon här? Kommer det bli ett problem? Hur ska jag göra nästa gång?

Jag måste erkänna att jag känner mig lite uppgiven. Att jag måste vända detta till något positivt, att se det här som en träningsmöjlighet och jobba mig vidare på rätt sätt. Inte skrika idiot över åkrarna och stampa i gruset av frustration. Nästa gång det händer ska det bli en positiv och kontrollerad situation, men då gäller det att hinna före blådåren på sin cykel, typ blockera vägen med barnvagnen och ta hundarna och hoppa ner i diket med händerna fulla med godis… Ja vi får se hur det går nästa gång, om hon ens väljer att cykla här igen efter gårdagens incident..

Men fram tills dess bjuder jag på några bilder, våra fina malamuter i deras utrustning från Baggen.se på bilderna ser ni även vårt nya midjebälte. ❤

DSC_0867

DSC_0789

DSC_0810

DSC_0851

2 thoughts on “Lite respekt tack!

Kommentera

