Djuren – En för en – Alta

Några inlägg framåt kommer jag skriva om djuren här hemma, ett inlägg om varje individ oavsett sort på tass. En liten presentation kring våra fyrfotade.
Jag har tidigare skrivit om Delta (HÄR) och nu är det dags för Alta.

Min stjärna, min läromästare, min underbara drottning. 

17797141_10155144737967622_506478325_o

Alta är min första polarhund, en Alaskan malamute som vi köpte från vår uppfödare Malamutepacklife. Som 6 månader kom hon hem till oss och innan jag visste ordet av det så var hon och min förra hund Brooklyn oskiljbara. En malamute och en amstaff. Inte den mest tippade matchningen men oj vad bra det blev! ❤

Efter att vi haft Alta en månad hemma med oss åkte vi till Göteborg, tog med hundarna såklart och Chribbe tog ut hundarna i skogen. Alta sprang lös och mitt i ett språng rasar hon, skriker rakt ut och jag lovar och svär, hela min värld stannade när jag såg hur Chribbe kom utspringandes ur skogen med Alta hängandes över axlarna. Där och då trodde jag att hon var död. Hon var inte död utan hade extremt ont, stukade axeln och vi körde som två bildårar till vår klinik i Sthlm. Sen var det dags för vila och rehabilitering. Maximal otur.

Två månader efter detta ser vi hur hon markerar i fram, något var det. In till kliniken som skickade oss vidare. Röntgen och veterinärerna konstaterade att det var dags för operation. För vad visste ingen men det skulle prompt opereras. Jag grät, hela världen rasade. Inte kan vi operera en 8 månaders Malamute utan att man ens vet vad det är? Om vi gör detta kommer hon få artros, problem som kommer förkorta hennes liv. ”Jajjemän” sa veterinärerna ”Men operera måste vi.”

Vi åkte till Per i Uppsala, XL vet och han kände, klämde och kollade på journalerna från tidigare klinik och skakade på huvudet. Nej hon skulle inte opereras, inte alls. Hon hade växtvärk. Smärtstillande och så var allt bra några veckor senare. Vilken jävla resa. 

dsc_1357

Efter det har Alta bara växt och växt både i kropp och sinne. En stor tik med världens största hjärta. Hon älskar människor, sin flock, sitt hem. En lyhörd dam som vi tränat inom det mesta men någonstans på vägen insåg vi att det hon vill är att få vara hemma, i skogen eller med på en fika hos vänner. Hon vill bara vara och precis det får hon.

Ibland tror jag Alta har ett sjätte sinne, hon vet innan vi vet och hon förstår så otroligt mycket. När veterinären kom hit för att avliva min förra hund Brooklyn var Alta ute i hundgården och så fort veterinären kom in på tomten så skrek hon lungorna ur sig, hon skrek, skrek, skrek i ren och skär panik. Hon visste. Sen när allt var över så var det så tyst. En hemsk tystnad och både jag och Alta kämpade oss tillbaka.

Alta är den som trotts allt som har hänt alltid är en klippa genom livet, hon visar alla sina känslor och sprider en trygghet runt sig som jag älskar. Varje morgon pussar hon på vår son, hon tar hand om valparna som att det skulle vara hennes egna och om hon rymmer från tomten så springer hon alltid till någon av grannarna för att mysa. Hon är snart 3 år men ibland känns det som är hon är närmre 10. En vis dam, en klok drottning, min klippa, mitt allt.

dsc_1349

Tänk att just du blev vår. Tänk att just du lärt mig så otroligt mycket och att du, du, du, du tagit hela mig med storm. Vi har verkligen gått igenom toppar och dalar men för varje dag blir kärleken för dig bara större och större.

Jag älskar dig Alta, till månen och tillbaka! ❤

img_9344

3 thoughts on “Djuren – En för en – Alta

  1. Pingback: Djuren – En för en – Nisse | Passout!

  2. Pingback: Djuren – En för en – Cody | Passout!

  3. Pingback: Djuren – En för En – Misse | Passout!

Kommentera

