Vi hundägare måste hålla ihop.

Att vi med en fyrbent vid vår sida gärna dras till andra hundägare är ett faktum.
Medvetet eller omedvetet är det ofta man träffar på andra hundägare och pratar, diskuterar eller berömmer varandras hundar. Jag tycker detta är helt fantastiskt. Sen träffar man på dom där andra. Som utan att ens veta vem man är, vad man har för hund eller någon som helst historia ska säga hur man ska eller hur man inte ska göra.
Bara sådär. Med eller utan egen hund. Dom där, ja dom vet allt bäst. 

”Du måste leka med din valp. I allt! Lek, lek, lek.” 
”Du måste visa vem som bestämmer, med min förra hund fick jag spöa på och efter det, ja då visste hon vem som bestämde!”
”Viktigt med hundmöten, såhär gör du för bästa resultat….”

”Bits valpen? Tryck ihop munnen på den! De måste lära sig vettu!”

Där står jag som ett fån, skulle bara gå förbi dessa människor med hundarna. 
Vilka är ni ens? Har jag bett om råd? Känner jag dig? Vad f*n är det som händer..?! 

”Mm… Aaa… Vi ska nog gå nu..” Mumlar jag på min sida av vägen… Lite kluven om jag ska (gällande dom som tydligen spöar på sina hundar) ge dessa personer en fet smäll, typ sådär för att ”visa vem som bestämmer….” Eller om jag bara ska försöka borsta av mig dessa dumheter och fortsätta med mitt. Hittills har jag inte åkt hem i polisbil så jag har lyckats bita ihop rätt bra men alltså..Jag vet att vi alla har lite olika syn på saker och ting, vi alla är olika och då tycker vi olika. Livets charm på gott och ont men vi ska hålla ihop, vi hundägare, stötta varann och hojta peppande saker till varann inte ploppa fram som gubben i lådan och berätta om ”hur man minsann skall göra.” Gärna sådär så att de kavlar upp ärmarna på tröjan och rycker i ens koppel.

Trots år med personalhantering, psykologiutbildningar och teambuilding i ryggen så kan jag inte låta bli att bli provocerad, få den där känslan när man bara vill knuffa bort människan och be denne att hålla sig på sin sida av gatan. Rör du mina hundar då jävlar skriker det om hela mig.

Tillsammans kan vi komma så lång, vi kan få hundsverige att bli ännu bättre, mer välkomnande och bygga upp något riktigt fint. Tillsammans. Ingen av oss kan göra en ordentlig bedömning på hur hunden och ägaren har det, tränar eller lever bara via en sekund på gatan. Ingen. Enda gången man handgripligen får ingripa är om någon far illa, det är faktiskt vårt ansvar gentemot djuret. Annars tycker jag att vi bara ska vara trevliga, peppa varann och ha den där trevliga tonen mot varann som man så ofta stöter på. Vi ska hålla ihop vi hundägare! Och så många av er gör detta klockrent! Kärlek och respekt till alla er – Keep up the good work! 

Men jag tror situationer som dessa är mer vanligt än vad man tror och har du som jag träffat på den där ”Gubben i lådan?” Släng in en kommentar och berätta! ❤

 

Kommentera

