Några läsarfrågor om valparna

Nu har valparna bott här ett tag och jag ser hur det poppar upp lite frågor här och var kring hur vi gör med valparna. Så varför inte köra på 3 läsarfrågor!

Är det inte mycket med två valpar? 
Helt ärligt, nej inte nu när de är så små – jobbet kommer senare när de är tonåringar. Självklart är det mellan varven mycket spring och speciellt när man redan springer efter en liten 10 månaders son. Om jag ska punktmarkera kring vad som är jobbigt så är det biten med att de inte är rumsrena och på detta två stycken men så är det med valpar och här får man bita i det sura äpplet och traggla på, redan nu sker det inte alls lika mycket olyckor och snart är de rumsrena! Man får se det som en övergångsperiod. 🙂

Kommer du hålla Malamuterna och Delta separerade? 

Den här frågan har jag fått av många och jag förstår verkligen inte varför man fått för sig att vi kommer sära på hundarna. Varför skulle vi ens göra det? Svaret är nej. Finns inte på kartan att jag skulle hålla dessa separerade från varann. (förutom vid löp såklart – ingen tjuvparning här inte!) Dessa tre hundar skall bli deras egna lilla flock och alla har sin viktiga roll här hemma. Finns ingen anledning för oss att separera Delta från malamuterna… Nej, de skall leva tillsammans tills de blir gamla och grå. ❤

Är ni ute med alla hundar samtidigt?

Ja vi är ute med alla samtidigt och rätt ofta även med en barnvagn. Än så länge kan man ta valparna i ena handen, putta på barnvagnen och Alta i andra. Krävs det lite pussel?
Ja, iallafall när jag är själv då får man får tänka till lite såklart men det går och vi gör det! Lika bra att de små får lära sig i tidig ålder än senare när de är stora och starka.
Sedan tror jag att det är lika viktigt att träna hundarna tillsammans som var för sig.
Men just nu fokuserar vi bara på att kunna gå i koppel, en & en som i flock och försöka hålla ett lugnt och fint tempo tillsammans med oss tvåbenta.

Hoppas jag har rett ut några frågetecken och ta hand om er där ute!
Har ni fler frågor är det bara att skriva här, över FB eller instagram. ❤

19182141_833121113504154_1558741560_o

2 thoughts on “Några läsarfrågor om valparna

  1. Vi skaffade Alta för över två år sedan och föll pladask för alaskan malamute rasen. Men Alta vill gärna ha en kompis när hon dragtränas och därav skaffade vi lilla Cody. ❤ då jag tidigare haft BC och familjen alltid haft vallhundar så föll det mig naturligt att ännu en gång skaffa mig en vallhund och denna gång en aussie. Och på den vägen hittade Delta hem hit. ❤ Det som jag älskar med malamuterna är deras otroliga av-knapp mellan arbete och den fina kontakt man får med dessa raser om man lägger ner själ i arbetet med dom. Aussien är en arbetsglad hund som passar mig bra då jag gärna tränar bruks mellan allt annat som görs här hemma. Jag älskar verkligen vallhundarnas skärpa och arbetsglädje och det är så roligt att ännu en gång ha en vallhund här hemma. 😄❤ Cody & Delta är två helt fantastiska valpar och jag är så otroligt tacksam över att just dessa individer hamnade här. ❤❤

    Gilla

Kommentera

