Nu är dom här igen… Dom jävlarna

Ni vet de där små svarta med ben? Dom där blodsugande jäklarna.
Japp dom är här nu, på riktigt. Fästingarna. Dom kryper på djuren och jag har tappat räkningen på hur många jag borstar bort från de fyrbenta varje dag, inte många hinner sätta sig men det är bara en tidsfråga tills dom sitter på både djuren som oss tvåbenta.

Nu gör jag det, jag går över till Hippie sidan och testar att göra ett eget medel som jag kan spraya på hundarna (och mig själv.) Jag tänkte även dela med mig av receptet så får vi helt enkelt se om det här fungerar. Detta recept har jag höftat fram lite efter att googlat fram en massa olika recept över nätet.

till denna fästingspray behöver du alltså:
– 6 dl vatten
– 1 lime
– 2 stora klyftor vitlök
– 1/2 burk timjan
– 1/2 citron

Släng ner vatten i en kastrull, riv limeskalet och häll ner detta i vattnet.
Tryck ner limevätskan i vattnet, hacka sedan resterande lime och lägg ner resterande i vattnet. Gör exakt likadant med citronen. Hacka vitlöken, ner med denna också! Sist men inte minst ner med timjan. Koka upp allt. Låt sedan stå tills det svalnat. Efter detta är det dags att sila bort allt smått och ner i en sprayflaska! Done n’ Done! 

Men nu får vi se – upp till bevis!
Tror ni detta håller de små fästingarna borta? 

3 thoughts on “Nu är dom här igen… Dom jävlarna

  1. En annan sak som sägs vara bra är Svartkumminolja. Sälj lite överallt t.ex på Zooplus. Dock har jag inte testat själv. Jag borstar hundarna efter promenad och försöker undvika att gå på de ställen där man kan förmoda att det vimlar av fästingar.

    Liked by 1 person

  2. Pingback: Månadens paket damp ner i lådan! | Passout!

Kommentera

