Tillbaka till gamla vanor

Tillbaka till gamla vanor, vanorna innan graviditeten, innan den där tanten utbrast ”Men är du vegetarian?! och GRAVID?!” Hennes förslag var att jag skulle besöka en dietist en gång i veckan. Under hela graviditeten. Alltså en evighet. Jag sa Nej
och landade på Donken med en svettig burgare i munnen. Gravid och allt.

Ens karaktär åkte helt enkelt rakt ner i sopptunnan.

Hur som. Gamla vanor, igen. 
Det är dags att välja bort köttet och i skrivande stund sitter jag och väntar på Mathem.se
(och nej detta är inget sponsrat inlägg.) Jag väntar på mina kassar fyllda med veggo-vänlig mat, bönor, sallad, frukt, ostar, ja sådant där gott som inte innehåller döda djur och i detta val som jag nu går tillbaka till ett liv utan massproduktion spann min hjärna iväg… Sådär farligt så att jag inte kan släppa detta tills jag har all fakta.

Finns det vegetarisk mat till våra hundar? Vegansk mat till de fyrbenta? 
Funkar det ens? Hur mycket kostar det? Är det bra?

För jag tänker såhär, att göra våra hundar till veganer tänker jag inte ens ge mig på.
Men vi har ett problem med vår köttindustri idag, massproduktionen förstör vår planet.
Vi behöver alltså dra ner på vår köttintag och på samma sett som min sambo äter två vegetariska mål och ett med kött funderar jag på om djuren också kan dra ner på köttet.

Alltså fungerar det med ex vegetariskt torrfoder med lite färskfoder till, istället som för idag färskfoder med några kulor torrfoder. Jag vet inte, det kanske är ännu en galen ide som jag fått men jag får snällt invänta infon som jag ska få från diverse företag och när jag har gjort min hemläxa iallafall så gott det går så kommer jag skriva ett inlägg kring detta och vilka olika vägar det finns utan att behöva laga ihop maten själv.

Ger du din hund vegetarisk kost? Maila mig gärna! 

img_9344

4 thoughts on “Tillbaka till gamla vanor

  1. Det är inga som helst problem att ge sin hund vegetabilisk föda, finns en hel del olika märken med helfoder för hund utan animailer. Rekommenderar gruppen vegohundar 2.0 på fb, där har folk koll 🙂

    Gilla

  2. Sensipet är ett torrfoder med insekter som enda proteinkälla; inte vegetariskt då förstås men om du tänker på köttindustrin så är det kanske ett foder att titta på.

    Gilla

Kommentera

