När man träffar erfarna Rävar.

Förra veckan var jag i Göteborg och hade praktik på Karisma.
Jag träffade min lärare Mickie Gustafson och Lotta som både arbetar som instruktör på Karisma och går samma utbildning som mig. Tre dagar med dessa två och denna gång valde jag att bo hos Lotta vilket var super mysigt och hundprat tog en ny nivå, det var hund alla tre dagar och det var helt underbart.

Att vi i denna utbildning för Mickie bara är två är ren lyx. Så otroligt mycket tid som vi får till att prata, arbeta och gå igenom alla hundra tusen frågor och funderingar som man har och då bara vara två istället för en ”full klass” det är perfekt då jag faktiskt vill lära mig allt och lite till under mina tillfällen när jag är på praktik. 

När jag får möjligheten att träffa människor som Mickie och Lotta så inser jag snabbt hur lite jag faktiskt kan, att 11 år i bagaget är inte något alls när man umgås med människor som ex Mickie som professionellt arbetat med hund i 45 år. Låt mig skriva detta igen. Arbetat med hund och hundägare i 45 år. Låt denna mening sjunka in…

Förstår ni hur ”lite” vi andra då kan? Hon har arbetat med detta längre tid än vad jag har levt OCH vi pratar om en av de första hundpsykologerna, en av Sveriges största hundprofiler som format den synen vi har på våra hundar idag, hon skriver krönikor åt Hundsport och skrivit en massa böcker kring hund. Att hon som ung tjej gick ”emot” bruksklubbarna med ett nytt tänk.. och då på den tiden.. Ja jävlar, vilken resa hon har gjort, jag tror inte vi i nutid ens kan förstå vad hon gått igenom under det gamla tänket som hon bröt sig igenom och mycket av det hon föreläste om då är en självklarhet idag.

Helt ärligt jag vill bara suga åt mig all hennes kunskap och förvalta denna på bästa sett.
När jag kom hem under fredag natt var min första kommentar till sambon ”Jag vill vara henne.” Jag kan inte sticka under stolen att jag är helt starstrukkt av denna kvinna, hennes kunskap och förståelse inte bara för de fyrfotade utan även deras ägare är helt sinnes, PLUS att hon är en energiknippe med skinn på näsan som få, det går ju jag igång på. Människor med lite fräs i. Med stake och sunda värderingar.

Om jag någonsin kommer halvvägs av den resa hon har gjort så har jag toppat alla mina drömmar. Jag blir otroligt ödmjuk och imponerad när jag är i Göteborg och har mina praktiktillfällen med både Mickie och Lotta för de är så otroligt duktiga! Jag har några vändor kvar till Göteborg innan jag får mitt diplom och efter det kommer jag åka dit med jämna mellanrum för att kunna suga åt mig iallafall lite av deras erfarenheter, bolla tankar och prata hund.

För jag vill tro att man aldrig, någonsin är fullärd. 

 

Kommentera

