Valborgsfirande och hjärnspöken

tomten

Det är inte ofta som vi lämnar bort våra djur till andra för passning, pinsamt sällan om jag ska vara ärlig för vet ni, i viss mån och med rätt balans så är det faktiskt bara bra för våra hundar att få vara med andra trygga personer iallafall för en stund! Då ger vi våra djur en chans att lära känna fler människor, känna sig trygga och befinna sig i nya miljöer.

Jag har dock svårt för att lämna bort dom. Jag vill veta att det är någon som hundarna tycker om, är trygga med och att de är hos personer som har ett bra hundtänk och faktiskt genuint gillar våra hundar. Där jag vet att de är trygga. Att jag utöver mina små ”krav” faktiskt inte vill lämna djuren då jag själv vill vara med dom, ja det är en annan femma för precis som ovan – i viss mån är det faktiskt bra för våra djur att få vara hos någon annan i några timmar.

Det var dags för valborg och vi var bjudna på fest, bestämde oss för att lämna vår son och Alta hos sonens gudfar. Så in med hund och barn och sedan drog vi iväg på lite kalas. När vi sedan kom hem till dom för att hämta hem barn och hund fick jag reda på att de hade vart ute och gått, ner till brasan och många hundmöten vart det på vägen.
Folk hade skjutit smällare och en annans kompis hund var med och gick på promenaden, ungefär storleken av Altas tass är det på denna herre. Nya miljöer och i viss mån – Nya människor. Om hon hade dragit i kopplet, svarat upp mot en annan hund eller liknande hade jag inte ens höjt på ögonbrynet, det hade vart en normal reaktion.

Det hade gått kanon. Alta hade vart super duktig och inte ens reagerat på smällarna och när jag fick höra om hur allt hade gått hela kvällen så svämmade mitt hjärta över, för den här hunden är så jävla bra (Ursäkta språket) Men hon är det! Varje gång jag blir sådär… lite nervös så motbevisar hon mig. Varenda jäkla gång. Att man aldrig lär sig. 

Men jag vill tro att fler delar denna känsla, att man blir nervös över saker som faktiskt inte ens är relevanta gällande ens egna hund, att man blir rädd för att någon annan hund ska göra något, eller bara att det händer något super märkligt bara för att man såklart lämnat hunden hos någon annan. Hjärnspökena kickar in.

När vi hämtade Alta var hon lycklig, hon hade fått en underbar kväll med fina vänner, kramar och lek. Precis det behövde hon och även vi tvåbenta behövde en kväll med något annat än blöjbyten och projekten hemma.

Vad gjorde ni under Valborg och kan nu precis som jag få lite hjärnspöken när man lämnat bort ens hund till någon annan? 

Kommentera

