Den ständiga frågan

Hur hinner du? Du har ju barn! Hur ska ni hinna? 
Den ständiga frågan. Den eviga frågan. 

Det kanske är dags att reda ut detta. Hur jag hinner.

  1. Just nu är det lyx. Jag är mammaledig. 
    Vet ni hur mycket man hinner om man har ”ett snällt barn” hemma?
    Ganska mycket. Oftast har jag till&med några timmar på kvällen när jag ligger på soffan och pillar mig i naveln. Helt nytt faktiskt och rätt så nice.  Rätt seg blir man dock av att bara göra ingenting, efter två timmar med ingenting känns det som en kamp att borsta tänderna. Jag skulle aldrig klara av att leva på detta sätt men en kväll ibland, ja varför inte. Snart är dock den tiden förbi när jobbet rullar igång igen! 🙂
  2. Det är det här jag gör. 
    När andra går på bio, hänger i stan, shoppar, hänger hos frissan eller bara.. fikar med vänner i timmar så springer jag i skogen, är i stallet, klipper klor och leker med ungen. All min tid går åt till min familj, fyrbent som tvåbent och det finns inte på kartan att jag skulle göra något annat. Vi har alla olika intressen och dessa är det jag brinner för. Att jag sedan har lyxen att ha alla dessa intressen på hemmaplan underlättar då jag slipper tugga tid i bilen för att transportera mig.
  3. Jag är jävligt effektiv. 
    Jag har en plan för allt och jag måste erkänna att jag är jävligt effektiv. Jag vet precis hur jag ska göra för att pussla (sambon håller nog inte med mig här) men jag tycker jag är rätt grym på att få ihop det (om Chribbe läser detta skakar han nog på huvudet och skrattar) ”Chribbe stäng ner mobilen för fan och låt mig iallafall tro att det är såhär!” Hur som, Jag kan pussla. Om jag vet att jag måste handla och miljöträna hunden så tar jag med mig hunden och tar en sväng i centrum. Om jag har både häst och hund som skall tränas så får båda följa med på samma tur, om allt tvärskiter sig så kan jag gå upp 04,00 på morgonen för att hinna med en träningsrunda med Alta alternativt ta ut henne 01,00 på natten efter den där middagen som jag bara var tvungen att gå på. Jag försöker iallafall vara en problemlösare och sträva efter att göra allt lite lättare för mig själv… Och när det inte går så hoppar sambon in…
  4. Vi är två. 
    För vi är faktiskt två här hemma. Alla verkar glömma detta men vi är två.
    Två stycken individer med någon lätt släng av ADHD och vi hjälps åt. Om jag är i stallet så är han med ungen, om jag tränar hunden så lagar han mat.
    Vi hjälps åt med allt och vardagen rullar på. Skulle jag hinna ha barn, hundar, häst, hus, blogg, plugg och jobb själv? Eh, nä. Inte en chans. Inte ens en vecka. 
  5. Sist men inte minst, Det blir vad du gör det. 
    Vilken klyscha va? Lite som när vården säger till blivande föräldrar att ”det blir vad du gör det.” Här vet jag att en hel del föräldrar till barn bara vill ta vården i kragen och ruska om dom. Fast även om det är en klyscha så är det faktiskt lite sanning i den meningen. Vi har gått in helhjärtat med att inte lägga allt på en sjukt hög nivå, vi lever med våra djur i en harmonisk och rolig vardag men vi springer inte på tävlingar varje helg. Vi har ett barn som får följa med på alla äventyr, helt ärligt vi har inte ens sovtider ännu. Självklart är det ordning och reda, struktur och träningsscheman men där emellan tar vi det lite lugnt, njuter och försöker landa i tillvaron. Det är inte helt ovanligt att man hittar mig sittandes i hundgården och bara lyssnar på musik och klappar på Alta. Ibland kan det bytas ut mot den där långa turen dragandes på kedjor. För att vi just den dagen behövde bara vara, tillsammans i lugn och ro.

    Vi alla har olika förutsättningar, lever olika liv och har olika drömmar och mål. 
    Jämför er inte med andra utan gör det Du mår bäst av. Sänk kraven, njut av nuet och ta hand om varann så löser sig allt annat på vägen.

9

Kommentera

