Barnen är smartare än vad vi tror

I helgen var det praktik och kursdags på Karisma igen och det som är så intressant med detta är att jag får vara med på alla deras kurser också. Det här tycker jag är helt underbart. För hundägare kan vara helt fantastiska och speciellt barnen som följer med.

Ofta missar man dessa unga. Generationen som ska ta över efter oss och man trycker dom lite åt sidan, låter dom vuxna ta hand om de fyrfotade och missuppfatta mig rätt när jag säger att jag tycker detta är rätt, barn skall inte överlåtas hela ansvaret med en hund men jag tycker inte att ”vi” instruktörer skall glömma bort dessa barn. Att passa på att utbilda dom samtidigt som alla andra på plats är A & O. Många av dessa barn kommer också växa upp och ta hand om dessa djur. Vi har tid att förklara en extra gång med det där lilla extra så att även barnet i gruppen förstår, iallafall där man märker att de har ett intresse!

Tillbaka till ämnet, kurs igår och på denna kurs var en liten dotter med, en dotter med en jäkla massa spring i benen och familjens hund är en glad och ung staffe. Jag och mamman pratade lite om stress och störningar. Om att det är svårt att få kontakt med en ung hund som denne samtidigt som de är mitt i stan och folk flänger fram och tillbaka med hundar och annat roligt. Att man får börja i en lugn miljö och successivt, så sakta som möjligt lägga till störningar. Gå ut andra tider och gör livet lite lättare för valpen, iallafall just nu.

Då hör jag denna lilla tjej bakom mig.

Hon; Det är alltså som att jag står här, och Liseberg är här och ett stånd med godis är här och.. och… Massa roligt överallt!
Jag; Och då ska du lyssna på Morsan.. Hur tror du det går då?
Hon; haha, inte alls, då förstår jag varför han gör så, man måste ta bort allt roligt!

Efter att ha pratat med henne och hennes mamma en stund passade jag på och frågade den lilla tjejen vad hon tyckte var allra bäst med att ha hund?

Hon; Att mysa på soffan!
Jag; Vi har en hund som inte vill mysa på soffan, det blir för varmt. Tråkigt va?
Hon; Vet du! Då tycker jag att du ska åka hem och ha ett allvarligt snack med henne!

Jag bara skrattade, hon fattade verkligen grejen, med stress och vikten av mys!
Jag förklarade lite lätt att Ja, jag får nog åka hem och prata lite allvar med Alta helt enkelt, att hon måste förstå att mysa det är ju grejen och det ska man göra! ❤

Nej, barn kan dom och vi måste förstå att dom är inte dumma, dom är riktigt smarta och vi måste bara försöka kunna möta dom på deras nivå och bjuda in dom i det vi gör. 🙂

 

Kommentera

