Relation före Prestation

Många undrar varför jag valde att börja min omfattande utbildning via Karisma.
För Karisma och Mickie Gustafson är i Göteborg och jag med familj är i Sthlm.

Anledningen till varför är för att jag inte hittat någon annan som kan erbjuda mig den utbildningen som Mickie via Karisma gör. För mig är det väldigt enkelt, jag vill lära mig så mycket som möjligt om djurarten Hund men jag vill också lära mig att nå fram till hundägaren. För om jag inte lyckas med att nå fram till hundägarna så kan jag inte hjälpa dom att rehabilitera deras hundar. För vad gör en kynolog? (Även kallad; Hundpsykolog) Jo de arbetar med hundägare i alla dess olika skepnader.

Om man ska vara ärlig handlar detta alltså om ren och skär pedagogik.
(Med en jäkla massa kunskap i ryggen.)

Det som även är med Karisma är att de arbetar med att få fram sunda relationer mellan ägare och hund. Det är och kommer alltid vara huvud fokus. Utan en relation är det svårt att göra annat. En hund som inte vill vara med sin ägare kommer inte när denne är lös, en hund som inte har tilltro till sin ägare väljer att ta egna beslut vid vissa situationer, en hund som är rädd och känner sig ”ensam” kan börja utagera i trängda situationer. En hund som inte har en relation med sin ägare vill inte alla gånger ”prestera.” Det blir ett hundägarskap som kantas av jobbiga situationer, låsningar och frustration. Både hos hundarna som ägarna. Då är det inte roligt att ha hund.

Karismas tänk handlar om följande; Relation före Prestation. 

För om du inte har en sund relation så kommer inget av det andra att fungera.
Vad gör det om din hund kan tusen kommandon men fungerar inte i en vanlig vardag?
Eller om din hund är grym på träningsplan men lider av så svår stress så att denne blir sjuk. Eller det vanligaste, att vi överaktiverar våra djur så mycket så att dessa blir sjuka och upplevs då som ”jobbiga” eller som andra uttrycker det ”ohanterliga.”

Steg ett med djur kommer alltid, alltid (iallafall för mig) handla om relationen och tilltron. Ömsesidig respekt och omvårdnad. När detta genuint sitter så kan jag lägga dit andra ”stenar” ex. träning, kommandon, målsättningar. Men för att kunna kliva framåt med dessa stenar måste man först ha en stark grund. En grund som jag kör stenhårt via Karismas tänk och redan gjorde innan jag började min utbildning hos Mickie.
Mitt mål har alltid varit att mina djur ska klara av min vardag och att vi ska ha roligt tillsammans. Allt annat är bara ett plus. 

Därför väljer jag Karisma alla dagar i veckan, trots att det är allt för många mil mellan oss så tycker jag att detta tänk är grundstenen i vårt handhavande och det var inget snack om att jag skulle gå min utbildning via Mickie trots att det blir en jäkla massa åka i bilen mellan Sthlm och Göteborg. Den dagen jag står med Diplomet i handen ska jag genuint känna att jag kan stå upp för varenda lilla grej i min utbildning, att jag tror på den ideologin som lämnas över till mig under utbildningen och att jag kan föra över den kunskapen jag fått av Karisma till hundägare utan krusiduller och konstigheter.

För om vi skalar bort allt snick, snack, alla termer och konstiga övningar så är det väl rätt enkelt – Vi vill ha roligt med våra hundar och vi vill ha en relation till våra fyrbenta.
Att komma dit behöver inte alltid vara så himla svårt utan det gäller bara att fokusera på rätt saker och ha lite verktyg i sin ryggsäck. Kontakt, vila, omvårdnad. Vi kommer längre än vad vi tror med dessa tre saker.

Att våga tänka om och fokusera på Relation framför Prestation. 

DSC_0011

2 thoughts on “Relation före Prestation

Kommentera

