Årets dusch!

En dag i veckan passar vi på att klippa klor, kolla öron, kika på tänder och bara ha en liten stund där man verkligen kollar igenom hunden och får en stund tillsammans där vi hanterar hunden från topp till tå. Nu låter det som att vi sitter här hemma i timmar och kikar igenom varje millimeter från tassarna upp till ryggen.. 
Njaaa, jag tror jag överdrev vår lilla beskrivning utan oftast handlar det om att klippa klorna, klappa och känna igenom, kolla trampdynorna, kika i öron, tänder och sen är vi klara! En mysig stund som kombineras med lite nödvändigt fix!

Denna gång var det dock dags för en dusch. Inte en dusch där man bara spolar bort det värsta utan den där årliga duschen med schamponering, den där duschen som innebär att jag står med Alta i vår lilla duschkabin i endast underkläder och tvålar in henne från topp till tå. Så jag stod där i duschen, sjungandes och skrattandes. Alta stod breve, ylandes för livet. Hon tycker inte detta är lika mysigt som jag tycker och klagade högt och ljudligt under vår stund i duschen. Men efteråt var hon nöjd, myste på soffan medans jag smörjde in trampdynorna med tass-salvan som vi fick från Djurpaketet och oj vad gott hon luktar nu! Sen älskar jag att hon blir lite sådär halvfluffig och vågig i pälsen efteråt! 🙂

dsc_3529

Nyduschad Alta!

Vi här hemma Duschar inte våra hundar så ofta med schampo utan det sker max 3 gånger per år. Detta då man stör PH värdena vilket kan göra att pälsen blir fettig, känns smutsig och luktar lite illa och jag hittade faktiskt en kort artikel om detta hos Expressen. (HÄR.)

Men jag vet att många faktiskt duschar sina hundar oftare.. Hur gör ni?
Hur ofta duschar ni era hundar med schampo?  

2 thoughts on “Årets dusch!

  1. vi duschar inte heller ofta, men fick duscha Karak igår innan veterinärbesöket då han rullat sig i älgbajs och STANK, haha! Men annars så, nej, deras tjocka päls är suverän på att hålla smuts borta faktiskt… skulle vara Hiku då, som är röd efter att ha strukit sig mot husväggen, vårt hus färgar tydligen av sig :p

    Gilla

  2. Haha asså dessa äckliga saker som de rullar sig i!! Fy haha! Men håller med, polarhundarnas päls är lite gjorda för att klara sig med endast torkning (om ens det). Tycker det är superskönt att smutsen inte tränger in som hos vissa andra raser.. Eller.. Hiku hahaha! ! ❤

    Gilla

Kommentera

