Veckans Krönika

Torsdag idag och denna vecka har jag funderat lite på debatterna kring halsband eller sele?
Vissa älskar halsband medans andra kör på promenadsele på deras hundar. Sedan finns det ett gäng hundgalningar där ute (mig inkluderat) som kör på att hunden får dra i sele och gå fint i halsband. Detta gäller oftast hundar som man dragtränar och kör WP med.

Härliga hund tog ut följande citat på deras hemsida:

Ryck i koppel är verkligen en quick-fix, men en dålig och potentiellt farlig sådan. Halsband är inte bra för hundar, utan en sele är klart att föredra“, skriver hundpsykologen Anders Hallgren på sin blogg.

Och så här säger Fredrik Steen på sin blogg: “Då det gäller sele eller halsband så har jag ingen uppfattning. En del säger att sele är bra då hunden drar i kopplet för att det på så sätt avlastar hundens hals och nacke. Men jag köper inte detta eftersom hunden inte ska dra i kopplet vare sig man har halsband eller sele. Det är inte med dessa redskap och hjälpmedel man skapar en bra kommunikation med sin hund.”

Självklart var jag tvungen att skriva några rader om promenadselar med knäppe i fram.
Bästa grejerna om ni frågar mig men det är klart det bygger på mina egna erfarenheter och vi alla tycker olika efter de erfarenheterna man har. Så vad tycker ni? Halsband eller sele?

Veckans krönika hittar ni HÄR. ❤

baggen2

Joggingsele från Baggen.se

One thought on “Veckans Krönika

Kommentera

