Att engagera sig lika mkt i oss som dom

Många av oss djurägare springer på föreläsningar, träningar, köper hem böcker, googlar, testar och tränar, tränar, tränar. Till våra djur ska det vara de bästa leksakerna,
det bästa fodret, tillskotten, ja allt ska vara så himla tipp-topp!
Hästarna visar bara hur extrem man (jag och många andra) är med sina djur. Här pratar vi exakta mått av utvalda märken från den bästa hästbutiken. Lite betfor, lite kraft, lite mineraler, ääh vi slänger i lite salt, vitlök och B vitamin också.. Bara för säkerhetsskull.. 

Vi gör allt för våra djur ska må bra.
Är det inte då rätt ironiskt hur vi glömmer bort oss själva i denna resa med våra djur?

Vilka har valt att svänga förbi McDonalds på vägen hem från ett långt träningspass? 
Vilka har valt att snåla ner på ens egna matkonto för att ha råd med allt till djuren? 
Vilka har aldrig satt foten på ett spa för att man hellre åker till simhallen med hunden? 
Vilka har åkt land och rike för en tävling och valt bort sin sömn för att hinna med? 

Check, Check, Check, Check! Är jag ensam?

Vet ni vad det värsta är? Jag kan fortsätta med denna lista i timmar. Hur iallafall jag ofta prioriterar bort mig själv för mina fyrfotade och där någonstans försvarar jag allt detta med att ”Vi älskar våra djur och sätter dom först. Hur kan det vara dåligt?” Istället borde jag tänka, hur får vi balans så att både djuren och jag får må bra, får i sig det bästa och tar hand om kroppen. Balans, Balans, Balans – Det svåraste att lära sig i vardagen.

Jag såg en Dokumentär igår på Netflix, FoodMatters. En dokumentär om hur maten helar vår kropp, hur människor blir friska och håller sig friska pga. valet av det man äter.
Rätt logiskt va? Så varför äter vi bara inte rätt? ”Att det ska vara så jävla svårt”
muttrade jag i soffan och där och då bestämde jag mig för att utmana mig själv.

Lika mkt engagemang som jag lägger på mina djur ska jag lägga på mig själv. 
Steg ett är att börja äta rätt. Inte svårare än så, bra mat, veckoplanera, mer vegetariskt.
Hela mars tänker jag köra på och så får vi se hur jobbigt det är att bryta sina vanor.

Någon annan som antar utmaningen med mig? 🙂

10896951_10155028864130430_8020313897970145296_n

 

4 thoughts on “Att engagera sig lika mkt i oss som dom

  1. Hahaha, stort check!

    Och jag hänger på! Kör inte stenhårt ut, men börjar iallafall med några saker iallafall! 😀 Måste ta och se den där dokumentären jag också. Hört av en annan tjej att den är bra!

    Liked by 1 person

  2. Pingback: Hur går det med utmaningen? | Passout!

Kommentera

