Nu kör vi Nils!

Jag har äntligen kommit igång med ridningen igen, efter kejsarsnittet har det tagit några månader innan det slutade göra ont i snittet vid överansträngning och därför har jag fått skynda långsamt med just ridningen. Men nu jävlar har vi satt igång igångsättningen
både för min vita fara som för mig själv! Jag måste erkänna att det nog ser rätt roligt ut när vi är ute jag och lilla Nils. Vi båda stånkar och kämpar i vår ridning och igår träffade vi på en av bönderna… Jag hade gett mig fan på att vi skulle ut på en speciell rakstäcka här ute och jobba i form, intervaller mellan skritt, trav och galopp där vi båda jobbar rätt.
Vilket är rätt jävla jobbigt för musklerna, både för mig och hästen så där kommer vi stånkandes, jobbandes, svärandes och möter vår bonde till granne… Självklart står han och eldar en rishög som nästan borde klassas som en annan Majbrasa och det var rök precis överallt.

Nisse som den häst han är får självklart lite lätt damp och kastar sig, försökte backa
och gjorde allt i sin väg för att vi skulle vända tillbaka till stallet. Jag satt på
hästryggen och försökte förklara för lilla Nisse att nu var det såhär,
livet är jobbigt och vi ska ta oss igenom detta också.
Tillsammans. 

Denna dialog gick till ungefär såhär. 

Jag – Nu jävlar Nils, vi klarar det här gå FRAMÅT.
Nisse – Men är du dum i huvudet du ser väl att vi inte kan gå här!
Jag – Nisse, du vet att jag ÄÄÄÄÄLSKAR dig va? Rör på hovarna nu.. Snälla..!
Nisse – Eld mamma ELD. Jag går ingenstans.
Jag – Nils… Nu går vi framåt.. Jag lovar att jag sjunger heeela vägen om du vill, gå bara, gå!
Nisse.. – Lovar du det, ett steg kanske.. Nej jag ångrade mig. Vi stannar här!
Jag – NEJ NU JÄVLAR! Nisse vi har eldat i din hage, gått igenom ett helvetes år och nu ska vi gå framåt. Gör det bara för laget för i helvete NIIIILS! VI KLARAR DET HÄR!

Där någonstans ser jag hur vår bonde till granne slutar kratta i sin rishög och kollar med stora ögon på dåren (läs: mig) som satt och hade detta snack med sin häst. Han såg också hur vi tillslut tog oss igenom en vägg med rök och jag tror både han och ungefär alla mina andra grannar hörde mina glädjetut och lovord till min halvtjocka häst när vi kom ut på andra sidan. Jag kunde spricka av stolthet i den stunden och ingen vart gladare än min lilla Nisse som lyfte på sin fina arabsvans och frustandes travade iväg med höga steg.

Nej jag älskar verkligen denna häst och i sommar har jag haft lilla Nisse i 3 hela år!
Känns som igår när jag provred honom ute på banan den där riktigt varma sommardagen.
Min underbara vita arabfarbror som gnäggar på mig när jag går ut i hagen. ❤ 

2 thoughts on “Nu kör vi Nils!

Kommentera

