Det här med bilar

När vi flyttade ut till landet igen var det ett ont måste att skaffa bil igen.
Här ute går det inte ens bussar och helt ärligt går det nog inte att bo som oss utan bil..
Så det vart lite svettigt när jag insåg att vi skulle flytta ut och jag hade ingen egen bil men jag hade turen och ramlade över ett toppen erbjudande gällande leasing och nappade!
Det var då jag fick hem min älskade lilla vita Seat. Min pärla.
Om man kan vara kär i en bil så är jag det i denna, min lilla vita fara. ❤

Sen skaffade vi Alta och det började bli trångt i min lilla Seat.. Hårigt också för den delen. 
Då tog sambon tag i situationen och bytte ut hans bil, eller förlåt, jag ljög,
hans bil rasade och vi tog tillfället i akt. Vilket ni kan läsa om HÄR.

Dock börjar jag förstå att även min lilla Seat har gjort sin tid hos mig, det är dags att inse att vi aldrig kommer få in tre hundar och barn i denna bil. Inte ens om man försöker.
Så där började en ny diskussion här hemma. Vad ska vi ha för bil när vi lämnar in Seaten.
Jag vill ha en caddy och sambon vill ha en buss. Hans argument byggde på att vi ska ha ett hockeylag till barn i hemmet och fyra hundar (självklart har vi räknat med Brooklyn in i det sista…) ❤ Några fler barn har jag svårt att se att det blir och fler än tre hundar blir det inte heller så en liten skåpbil är det som gäller.

Då kommer vi till problem två. Vart ska barnet sitta?
Dessa bilar har två säten. Thats it.
Fan i helvete, den lilla tvåbenta rör om i grytan rätt bra här hemma.

Tillslut hittade vi en modell via citroen, en Berlingo som är en liten skåpbil med tre säten
i fram och jag har googlat och googlat. Pratat med grabbarna som tillslut sa ”Ja men köp skiten då, men se fan till att byta ut den innan garantin går ut, annars kan det bli dyrt!”
och med deras tillåtelse gick vi idag in hos en bilhandlare och i maj får vi hem nya bilen!

Äntligen en bil som vi kommer kunna ha både barn och hundar i. 
En bil som jag kommer åka med land och rike på tävlingar, utställningar och till träningar.
Det känns så bra och jag har det där töntiga pirret i magen som skvallrar om materiell lycka. Dock kommer det vara lite vemodigt att lämna ifrån sig den lilla vita pärlan men så får det helt enkelt bli när familjen växer ur den lilla bilen. Ja vad säger man,
det här med bilar.. Det konstanta pusslet när man bor på landet. 

Är ni beroende av bil och vad har ni för bil till er familj? 🤗

skarmklipp

4 thoughts on “Det här med bilar

  1. Bor som du, mitt ute på landet utan möjlighet till buss. Vi har två små hundar och ett barn. Jag har en V70 och mannen en leasingbil som ska lämnas tillbaka nästa månad. En passat alltrack. Vad han ska ha det får vi se 😜 V70n är kallasbra!!! Får plats med både barn, barnvagn, hundbur med hundar och en jävla massa mer 😜

    Gilla

  2. Der är den äldre modellen Berlingo som klappat ihop.. dessa är bättre.. klart att du kan hamna ut för ett måndagsexemplar iaf.. vi köpte en och jag är sjukt nöjd. 🙂 Du sitter högt och mycket plats där bak. Dock har vi tre barn..så vi har sätena där bak..endå ryms hundarna bra..som är två till antal. Och ännu till en vagn får vi dit och packning. 🙂

    Gilla

Kommentera

