Tiden efter

Att leva med diagnostiserad ångest är bara det en kamp. En kamp mot sig själv.
Det går att ha ett normalt liv men kräver rätt mycket kunskap och förståelse för sig själv.
Att leva med ångest är jobbigt. Det är inte alla dagar helt lätt.

När något jobbigt då händer i ens liv slår detta fruktansvärt hårt mot ens kropp.

Jag har fått klåda. Det känns konstant som att någon stryper en och jag har ont i alla delar av kroppen ut i fingerspetsarna. Huden svider och magen vänder sig. Allt, precis allt gör ont. Nätterna kantas av mardrömmar och sorgen som man vältrar sig i blir istället en fysisk kamp. Mot sig själv. Det har tagit mig många år att lära mig hantera denna ångest men i lägen som dessa är det svårt. Fruktansvärt svårt att hantera kroppen och känslorna.

Alta håller sig nära, sover vid mig i sängen och låter mig krama om henne.
Tårarna rinner ner i hennes päls och hon ligger stilla kvar.
Det är ett lugn i hemmet som jag hatar. Tyst och jävligt, ingen som tassar bakom mig, ingen som har ner allt i sin väg och ingen svans som dundrar in i väggar och bord.

Dagarna fortsätter rulla. Den lilla måste tas hand om. Hästarna skall få mat, boxen skall mockas, Alta ska ut, katten ska få sina dagliga klappar. Hur mycket jag än vill stoppa tiden så går det inte och dagarna rullar på. Det är trots allt bara att gå upp, göra det man ska och börja om. Tillslut gör det mindre ont i kropp och själ och det blir lättare. Jag vet det,
det blir bra tillslut. Men just nu, just idag känns det bara överjävligt. Det känns som att det aldrig kommer ta slut och att tårarna bara kommer fortsätta rinna. Just nu är allt en kamp och om jag kunde skulle jag fly, bort, bort. Från smärtan, från ångesten från sorgen.

Saknaden av dig. ❤

Kommentera

