När man hittar två lösa hundar på landet

Varje lördag är en dedikerad häst och hunddag här hemma så dagen började med en uteritt. Som till en början var med tre rädda hästar och en ännu mer livrädd Sara på hästryggen.
Det var längesen jag hanterade hästar som studsar och nästan skenar iväg och efter graviditeten finns det inte heller många muskler kvar. Så där satt jag och höll i mig för livet, tänkte lite lätt att ”nu jävlar ramlar jag av och det gör ont. Jag vet att det gör jävligt ont.” Tillslut la jag in rösten, ”lugn, lugn nisse jag är här, lugn, lugn.”

Jag vet inte vad som hände men han lyssnade och vart lugn, sådär så man verkligen kände att han lyssnade på mig. Herregud vad jag älskar den där hästen! ❤ Ibland är det bra med mycket markarbete och horsmanship i tid och otid. ❤ Efter den turen fick vi en super mysig ritt i skogen, solen sken och dagen kunde inte blivit bättre.

Sen var det dags att åka och handla, sambon tog den lilla tvåbenta och åkte iväg på middag och jag skulle tillägna hela min kväll till hundarna.Så jag hoppade in i bilen, åkte till hemköp, handlade lite och tutade hem. Mitt mellan åkrarna kom jag med bilen och ser hur två svarta djur hoppar mellan dikena.. ”Det var då två jävligt konstiga vildsvin” tänkte jag högt innan jag insåg att det var inte alls vildsvin utan två svarta hundar!

Bara att stanna och kolla runt efter ägare. Nej, Nej, ingen människa eller bil på flera km så det var bara att stanna. Hundarna sprang fram till bilen och hälsade glatt och sedan sprang de iväg igen.. Jag körde efter och funderade lite på hur jag skulle få in dom i bilen och tillslut så stannade jag, hoppade ur bilen och började leka på plats. Det fungerade och två glada kungspudlar lekte med mig på grusvägen! Och vipps så hade jag fått in båda hundarna i min lilla seat. Iväg mot grannen och vilken tur, han visste vem ägaren var
så det var bara att styra bilen mot området några km bort. Väl där knackade jag på hos
fel person men även han hjälpte mig så att ägaren kunde komma till oss och hämta hundarna.

När ägaren kom frågade han lite fundersamt hur jag fick in hundarna i bilen?
– Jag lekte lite med dom och sen var det bara att plocka in dom i bilen.
– Lekte med dom?
– Ja.. Du vet man måste ju lirka lite med dessa djur! 😉

Ägaren var lite förvånad över att jag fick med dom men lättad över att hundarna kommit hem och jag fick chansen att prata lite med bönderna och jägarna i området. Sen åkte jag hem lite lätt mör i kroppen och halft stressad över pusslet kring de lösa pudlarna men sen så blev även denna lördag en mysig och härlig kväll.  🙂  

Kommentera

