En matchning som på pappret inte är den bästa

cropped-dsc_0435.jpg

När vi kontaktade Malamutepacklife för att vi var intresserade av Alta var Emeli lite
tveksam just för att vi hade Brooklyn. En tik av rasen som hon är.
Det fanns två utgångar på att sätta ihop dessa två individer, antingen skulle det gå bra eller så skulle det gå käpprätt åt helvete. Min magkänsla sa då att det skulle gå bra,
att just denna matchning skulle bli jätte bra just för att Brooklyn är just Brooklyn.
Och efter lite prat fram och tillbaka och då Alta även hon är en väldigt mjuk individ så kom vi fram till att ta hem denna fantastiska Alaskan Malamute från Emeli.

Men om någon skulle komma till mig och säga att de har en amstaff tik i hemmet
och vill skaffa en Alaskan malamute tik så skulle jag skrika Nej, NEJ NEJ NEJ!

Det är två raser som inte backar, som har pondus och dominans och om det smäller så smäller det ordentligt – kanske så att det inte går att ha dessa individer tillsammans fortsättningsvis. Speciellt om det är tikar. Tik mot Tik i ett slagsmål är inte att leka med.

Det som är så fint just med hundar oavsett ras så är det individer och alla är olika och även om det på pappret ser ut att inte vara en bra matchning så visar vi – Hundsverige att med rätt individer så går allt! Sålänge man ser ner på just individ nivå. 

Det som har fungerat i denna matchning av hundar är att Brooklyn är otroligt mjuk,
svarar inte upp och undviker in i det sista bråk. Tack vare att hon växt upp med min förra Bordercollie och ständigt fått träffa andra hundar är hon duktig på att läsa hundars kroppsspråk och är en sådan där hund som man kan ha med alla hundar, som även får andra hundar att komma ner på jorden en aning bara genom hennes närvaro.

Enligt rasstandard är hon nästan ”för mjuk” och inte någonstans framåt eller modig. Trots det är hon mitt lilla guldkorn till Amstaff den där hunden. ❤

Här hemma har vi från start även lärt tjejerna att det finns alltid fler leksaker,
alltid fler ben – Resurserna tar aldrig slut och i det tänket får man bort en stor del av resursförsvaret. Ute leker vi (där det finns utrymme att gå undan) och inne tar vi det lugnt och myser. Promenader sker i harmoni där alla är lika mycket delaktiga och träning sker på individ nivå så att båda får ut det bästa av träningen. Jag vill tro att detta tänk har lett till deras otroligt fina relation idag. Tjejerna verkligen älskar varann och jag är så glad
över att de har varann. Det är väldigt fint att se när två individer verkligen klickar!

Som idag, på dagens promenad i skogen hittade dom en död fågel. I mitt huvud tänkte jag ”att om det skulle bli något gruff, så sker det nu.” Istället ser jag hur de kollar på varann med minerna ”Men om du tar den halvan, så tar jag den andra, Okey?” Jag höll dock inte med och de fick snällt släppa den döda fågeln och gå vidare haha! När vi kom hem fick de busa av sig på tomten och vad de lekte, jag sprang in och hämtade kameran, klickade på och skrattade åt mina älskade tjejer. För oj vad jag verkligen älskar dessa två! 

Tänk vilken tur att vi fick hem Alta och vilken tur att Brooklyn är som hon är.
En matchning som i teorin kunde gått åt skogen men som vart en av de bästa! ❤

dsc_2754dsc_2756dsc_2761dsc_2767dsc_2779

Kommentera

