Läsarfrågor; Barn & Hund

För ett tag sedan fick jag några riktigt bra läsarfrågor och jag har väntat lite med
dessa tre frågor tills den lilla tvåbenta skulle bli lite äldre. Just för att kunna jämföra med en rättvis bild. 🙂 Snart är den lilla 4 månader och med detta kommer här frågorna! ❤

Hundlivet innan graviditet vs med barn
Jag åkte iväg mer med hundarna innan vi fick barn. Flera gånger i veckan åkte jag med dessa fyrfotade, till vänner, hundrastgårdar, klubben, andra promenad slingor.. Stan, centrum.. Överallt haha! Just det här har jag blivit dålig med för tillfället och det finns
två faktorer till detta… Lathet (att ta med barn och hundar är faktiskt rätt pussligt och tidskrävande) och att Brooklyn mår som hon gör. Att utsätta henne för stress vill jag
inte och då har det vart lättare att bara stanna hemma med henne än att åka iväg
med Alta och liten endast.. Dock måste jag erkänna att jag måste bli bättre på det här! ”Packa väskan och åk bara Sara, just Do it!” 🙂 Brooklyn klarar sig en timma eller två.

Tips och tricks som gör vardagen enklare med både hund och barn.
Här fick jag massor med bra tips från en jäkla massa hundtjejer där ute och vad
jag tog åt mig av dessa tips! Av alla dessa tips så tänker jag bjuda på några
av dessa som verkligen fungerar!

1. Bärsele.
Alla dagar i veckan hänger vår lilla i det där selet. Då får man händerna fria och kan inte bara ut och träna hundar utan även pyssla i stallet, städa i hundgården och laga mat.
Hur överlever man utan ett bärsele?! 

2. Goda ben och aktivitetsleksaker. 
De dagarna som ens barn bara skriker, är aldrig nöjd och man undrar hur man tänkte
när man ville bilda familj… Ja just de dagarna får hundarna mumsa på goda ben,
leka med leksaker fyllda med godis och bara vara medans jag sliter i håret och försöker göra den lilla nöjd. Även om man vill så går det inte alltid att vara överallt utan man
måste tyvärr lägga allt fokus på den lilla. Då är det bra om hundarna får något
som håller de sysselsatta under dessa timmar.

3. Midjebälte.
Att ha midjebälte på och putta på vagnen samtidigt är GULD.
Då får hundarna strosa och jag har händerna fria för att putta på vagnen,
ibland kan det vara lite krångligt att gå med två koppel i handen samtidigt som
man ska ha koll på vagnen.. Speciellt om det är isbana ute och vi alla glider
som bambi åt olika håll. Om sanningen ska fram så har det hänt att barnvagnen
glidit iväg mot diket, jag åt andra hållet och tjejerna slirandes på vägen.
Inte alltid lätt det här med att pussla haha! Så midjebälte när det är
dags för barnvagnsturer rekommenderas!

4. Dagsschema

Att hålla tider är i princip omöjligt med liten. Antingen blir man katastrofalt tidig
eller galet sen. Gör ett dagsschema där du punktar upp vad du ska göra respektive dag.
Inga tider utan endast saker som skall göras under dagen. Checka av dessa under dagens gång och vips ska du se att man inte bara känner sig som världens mest produktiva
morsa utan även hinner med lite smått och gott. Ex, lydnadsträning under stunden
som barnet sover? 10 minuter är bättre än inget alls! 🙂

5. Sist men inte minst Tålamod. 

Barnet dör inte av att gnälla 5 minuter medans du plockar upp hundbajs,
kissar hunden på tomten eller vad du nu gör. Jag vet att det är jobbigt när den
lilla drar igång, men gör klart det du gör och gå sedan till barnet. Det är ett pussel
som är svårt att få ihop mellan varven men ibland är det bättre att låta den lilla
ligga kvar i vaggan och göra klart det man gör. Tålamod, tålamod. 🙂

Hur hade du föreställt dig att det skulle bli med både hund och barn?
Vad blev lättare/svårare

Jag var livrädd. Jag var så rädd för att folk skulle ha ”rätt” om att det inte går
att ha hund och barn, att det är ett rent helvete och att man inte orkar någonting.
Så jag var rädd och samtidigt på krigsstigen och ville överbevisa ALLA.
Den lilla kom och jag insåg snabbt att det faktiskt inte var så svårt. iallafall inte när
man är två och hjälps åt. När sambon kommer hem kan jag ta ut hundarna och träna.
Man får helt enkelt dela upp sig men det jag måste poängtera i detta är att
jag valde att inte amma. Att köra ersättning från start just för att underlätta livet
med djuren, att alla då kan mata den lilla så att jag kan fortsätta fokusera några
timmar/dag på djuren. Om jag skulle valt att amma skulle det inte vart lika lätt.
Det som är svårare är att allt idag kräver lite mer planering och ibland måste
man kriga sig förbi tröttheten för att ta hand om hundar och häst.

bild1

Stort tack för dessa frågor Sandra ❤ Och om fler har frågor, funderingar eller tankar
kommentera på eller maila direkt över FB! 🙂

Kommentera

