Tidig morgon och Överstimulerade hundar

baggen-2

06,00 var det bara att gå upp, sätta sig vid datorn för att kolla på lite föreläsningar online. Skriva, skriva, skriva och skicka in till Mickie Gustafson för granskning. Vägen till problemhundskonsult – Plugg, plugg, plugg. En av texterna som skickades in handlar
om just stress. En föreläsning om hur stress påverkar våra hundar, oss tvåbenta
och hur vi som hundägare bör tänka i vår vardag så att vi inte stressar våra hundar.
Det handlar i grund och botten om Överstimulerade hundar och jag tror att detta
är mer vanligt idag än att hundar är understimulerade. Iallafall i Sverige.

Vi som aktiva hundägare vill gärna vara så jävla duktiga i allt, vi ska träna mycket,
ofta och hundarna är med på precis allt. Jämt. Vi behöver chilla ner en aning. 

dsc_2273

Alta med Chribbe hos Hundtränarna.

Jag är ett klassiskt exempel på detta vilket man märker på vår Alskan Malamute.
Att vara passiv är svårt, att ”bara vara” är jobbigt och det är helt och håller mitt fel.
Jag fick frågan ”Vad gör ni på era vilodagar” och mitt svar fick mig nästan att skämmas ihjäl… ”Ja vi går en halv mil i skogen.” på vilodagarna.. På de dagarna som hundarna
bara ska vara, tugga på ben och ligga på soffan. Då är jag ute och traskar i tid och otid.

Fy skäms. Även jag behöver chilla ner en aning, eller några kg.
Nu har vi ett träningsschema uppe anpassat till båda tjejerna. Mycket dragträning
och lydnad till Alta och mycket nosarbete och långa promenader med Brooklyn.
Däremellan ska vi bara vara, mysa på soffan, hänga i hundgården och verkligen bara vara.

dsc_2207

Vilodag – Bus i hundgården med goda ben. 

2 thoughts on “Tidig morgon och Överstimulerade hundar

  1. Känner igen det där! Man är så rädd för att inte ge sina hundar tillräckligt så att det blir för mycket istället! Jag tänker alltid på vilodagar som dagar då hundarna inte gör nåt alls, förutom att vara hemma, ute på gården osv..märker faktiskt tydligt att de blir lugnare som individer och har lättare att koppla av när jag håller hårt på dessa vilodagar. lycka till med det! 🙂

    Gilla

  2. Ja men precis så är det! Det bottnar i den där rädslan att man annars är ”en dålig hundägare”… 🙈 Nej jag ska verkligen hålla mig till schemat med tre fasta vilodagar i veckan då de inte gör något alls förutom att mysa runt på gården å inne. Tror också det kommer ge lugna å fina resultat. 😄❤️

    Gilla

Kommentera

