Det här med att spåra

dsc_2315

Dags att spåra!

Jag gillar det här med att spåra med ens hundar. Att få se dessa djur jobba, nästan självständigt med nosen fokuserat i backen i naturen, tystnaden ger mig
någonslags ro in i själen. Jag kan absolut inte kalla mig för expert på detta område
utan är hobby-spårare och det började när jag fick min tidigare Bordercollie.
17 år stod jag i skogen och drog spår med allt från vanliga tuggben till älgklövar.
Med staffarna har jag gjort samma sak och då började jag även att lägga blodspår.

Sedan blev det en paus på nästan två år. Något lagt spår hit och dit har vi absolut
lagt under denna tid men inte så fokuserat som det var tidigare. Så kom tiden nu när
jag med lite rådfrågning valde att plocka upp detta igen, (Till min amstaffs förtjusning) och nu spårar vi för fullt igen. (Bilder från dagens spårrunda.)

dsc_2306

Efter spåret får man äta upp benet! Nam, Nam! 

dsc_2299

 

Idag insåg jag att det är dags att utöka spåren och ta upp spårandet på en ny nivå. Problemet är att jag gärna inte spårar vilt, jag är en ”sådandär” dåre som spårar märgben, oxstrupar och andra illaluktande ben som vi inte kan stöta på i skogen bakom huset. 🙂

Så till min stora fråga, till alla inrutade Bruksmänniskor där ute.
Vad använder ni när ni lägger era spår förutom vilt?

Kommentera

