Första Ridturen

I lördags morgon gick jag upp tidigt, alla här hemma sov och inte ens Alta vaknade när jag smög förbi henne i hallen. Sedan var det bara att glida över till stallet. Det var dags för den första ridturen på väldigt många månader. Det som var så fint med just denna morgon var att det nästan som på film dalade ner stora fina snöflingor runt oss under vår ritt i skogen.
Det var vitt precis överallt och Nisse var piggare än någonsin.

Ja, jag kanske ska börja från början. Hästen heter Nisse, vår lilla arabfarbror som jag nu haft i över två år. Det som är grejen med mig och Nisse är att han vet att när sadeln åker på, då jävlar ska vi ha roligt och ibland även fort. Efter att utrustningen åkte på och jag försökte ta mig upp så märkte jag direkt att min kära Nisse tror att denna ridtur kommer vara lite samma som innan min sjukskrivning. Att vi kommer plöja skog och åkrar i 180 tillsammans. Han frustade på, trippade och bara väntade på mina signaler..

Förstå då besvikelsen för stackars Nils när han inser att stormatte har INGA muskler kvar, inga. Att hon gled runt på sadeln som värsta nybörjaren och krampaktigt höll i manen när mjölksyran stretade på. i skritt. i den LÅNGSAMMASTE gångarten. 
Där uppe satt jag. Sur som ett as. Här har man ridit sedan man var 6 år gammal, rumpan har fan vart formad efter en sadel och nu efter barnafödsel och allt så glider jag runt här som värsta otränade, nybörjaren. Ett tag trodde jag seriöst att om någon skulle peta på mig så skulle jag bara glida över och landa på andra sidan. Skammen var total. 

Där mitt i skogen, bland allt det vita och sagolika snöandet trippade alltså en fin Nils, frustandes, som en tickande bomb men mig på ryggen med noll taktkänsla, inga muskler och drog emellanåt en mindre bön för livet att han inte skulle få ett av sina glädjedamp. När vi väl kom hem tänkte jag fint att det gör inget, ingen såg ju oss, hoppa av nu bara så glömmer vi denna ritt… Hoppar av, halkar i snön och ramlar.

Livet. Misären. Ironin. 

Kommentera

