Att jobba med sina rädslor

Jag tror att alla mer eller mindre har vissa rädslor att jobba med och många gånger väljer man att skjuta sina rädslor åt sidan, för att det kan vara för tungt att ta tag i.
När Amy vart ihjälbiten och jag faktiskt fick se de skador som hundar kan ge varann
så spräcktes min rosa bubbla av hundägarskapet. Det var nog först då jag insåg att
vi alla med hund har djur och inget barn breve oss, djur med vissa instinkter
som vi måste ha full respekt för. Att vi alla tar ansvar och lär oss tyda våra djur.

Jag har efter det råkat vara på fel tillfällen vid fel tidpunkt och hjälp andra ägare att få loss deras hundar från varann i större slagsmål, jag har också har oturen att kunna vara ute med mina hundar och andras hundar – Lösa, har kommit och hoppat på mina hundar.

Det här är min största rädsla inom hunderiet. 
Slagsmål. 

För att kunna fortsätta med hundarna, arbeta med hundar, ha egna hundar insåg jag snabbt att jag måste, måste ta tag i denna rädsla innan detta börjar styra mig allt
för mkt. Därav började jag plugga till hundpsykolog och det har redan nu hjälp mig massor. Men jag är inte i hamn ännu. Jag märker att jag alltid jobbar förebyggande
och i många fall kanske tillochmed undviker vissa situationer, som ex nya hundmöten.
För i mitt huvud så är jag fortfarande rädd för att saker ska hända.

Tänk om de inte tkr om varann, tänk om den andra hunden hoppar på min,
tänk om min svarar upp då, tänk om, tänk om.

Vi har alla våra rädslor att jobba med och jag tror att ju mer vi jobbar med dessa rädslor desto mindre styr rädslorna oss och att vi tillslut kan agera efter kunskap och erfarenhet istället för den där ångestklumpen i magen. Tillslut skall även jag kunna stå där,
säga att det här är min rädsla men den definerar mig inte. Jag måste bara jobba lite mer. 🙂

dsc_0817

❄️ Sara

Kommentera

