Lördagsmorgon-mys!

Jag gillar lördagar, speciellt nu när livet har lite nya rutiner med vår lilla.
För på lördagsmorgnarna kan jag ta hundarna och smyga ut i skogen i lugn och ro
medans grabbarna här hemma sover vidare. Så precis det gjorde jag denna lördag,
upp runt sju, på med klövjeväskan och ut i skogen på en helt egen runda med Alta.
6 km på stigarna i skogen vart det och vi njöt av tystnaden och frosten som knarrade under skorna. Nu var det längesedan jag lät Alta vara lös (utan lina) under promenaden, dels för att jag har en tendens att bli rätt nervös och speciellt efter förra sommaren när ett vildsvin jagade iväg Alta mot motorvägen och sedan vill jag inte vara den som ”stör” grannarna här ute. Vi alla som bor här har en förkärlek till naturen, antingen har man häst eller så jagar man. Då vill jag inte komma med en lös Alta och störa i deras aktivitet precis som att jag vill att andra respekterar oss när vi tränar hundarna, rider eller är ute och dragtränar.

Ge och ta helt enkelt. Ömsesidig respekt kommer man långt med. 

Denna morgon visste jag att inga av grannarnas hästar hade fått komma ut för dagen och bönderna som jagar var inte ute heller så jag passade på att släppa Alta helt och vilken lycka. Hon höll sig nära, kom in på inkallning och njöt av skogen, där någonstans började jag inse att hon verkligen har landat. Vi har landat. Vi har bättre kontakt idag än för
6 månader sedan och våran träning går framåt. Jag behöver nog inte vara så nervös som jag faktiskt blir mellan varven. Allt börjar verkligen bli så himla enkelt och roligt
med denna tjej! Det märks att hon blivit äldre och att även jag lärt mig mycket och hittat
en tränings-väg som passar oss två otroligt bra! Sen måste jag erkänna att jag älskar tiden när hundarna kommit ur tonåren och blir ”vuxna” det för mig är den perfekta åldern!
Det blir så otroligt tydligt vad man har lagt för grund i sin träning och hur man har arbetat med hunden och det är lite som att både hund och ägare landar under denna tid och bara.. Njuter. 

Hur som, åter till promenaden! Efter 3 km så ser jag hur det kommer en hare och verkligen swischar förbi oss på stigen.. Innan jag hann tänka mycket mer var både hare och Alta borta och där stod jag… Valde att i det tysta ta en liten paus på stigen och se på fan, hon vände och kom glatt tillbaka 2 minuter senare! Matte var roligare denna gång och det är alltid ett bra resultat i ens träning. Då mina fickor var fyllda med godis som jag fått från BullerBox var det väldigt enkelt att charma denna dam (gottegrisen som hon är!)
Väl hemma fick hon vila lite i hundgården, äta lite färskfoder och kika på hästarna
medans det var dags för mig att även ha lite egentid med Brooklyn! ❤

14925304_10154039264212423_1571570556520945600_n

Klockan 10 var båda hundarna tränade, hästen fick vila så boxen mockades och maten ordnades med, frukost till båda hundarna, katten, mig och en stunds pill i hundgården
för att göra rent och fixa. En riktigt bra lördagsmorgon! När djuren är klara så kan jag
med gott samvete göra annat, trötta och nöjda djur = Glad matte! Och efter detta var det bara att hoppa in i bilen och åka iväg till Malamutepacklife!

 

🌸 Sara

Kommentera

