Sluta trolla i trådarna!

Jag har verkligen försökt hålla mig ifrån detta ämne men nu kan jag inte..
Jag kan bara inte längre hålla mig.. För när jag för 35e-tusen-gången
ser dessa namn igen, på dessa forum och inget, absolut inget stämmer.
Erfarenhet som inte finns och råd som inte skall ges ligger ute i ord.
Ja då blir jag irriterad. Väldigt jävla sur.

Låt mig förklara varför. 

Vi har idag så otroligt många som är så grymt jävla duktiga på det de gör,
som har pluggat i år, som har erfarenhet i ryggen som en annan har svårt att
någonsin komma ikapp till och som enda ut i fingerspetsarna kan hund.
Som skulle ta en blick på era djur och lösa alla era problem.
Ni måste förstå att dessa människor sitter inte i forum och svarar på trådar.
Nej, de är ute, där ute i verkligheten och arbetar med hundar och deras ägare.
Ni får inte tag på seriösa människor över forum, kanske en eller annan eldsjäl som
vill gott men som stjälper mer än att hjälpa er. Om ni ska in på datorn för att få hjälp
med er hund så ska det vara för att googla upp numret till just den veterinären som
ni ska till eller till just den hundpsykologen som ni ska boka tid hos. Inget annat.

Att man istället för att åka till veterinären lägger upp en bild över något forum?
Typ ”Hej min hund håller på och dö och ser ut såhär, tycker ni att jag ska åka till veterinären eller inte?” Men alltså.. Stopp.. Gör om gör rätt. 
Eller folk som tycker sig veta allt och inget, skriver eller förlåt ordbajsar som jag
brukar säga: (Läs: lindar in ord, det låter bra men är bara en massa blaj)
Så ja, de ordbajsar när någon ställer en fråga på dessa forum så är just dessa individer
framme en minut senare och skriver.. och skriver.. och skriver..
Stämmer det som de skriver? Nej, oftast inte och på andra sidan skärmen
sitter dessa stackare och sväljer allt dessa personer skriver med dunder och brak,
vissa tar till&med till sig deras lärdomar och försöker sig på dessa ”tips”
på deras egna hundar. Även här.. Nej, nej, nej, nej! Gör om gör rätt. 

Det här börjar bli en tragisk liten trend inom hund, istället för att vända oss till personer som faktiskt helhjärtat vigt deras liv till hunderiet och som kan sin sak så vänder man
sig till forum där små troll sitter och hittar på efter bästa förmåga. Det är gisslekar
och träningstips som ibland är en ren fara för våra djur.

Kan vi snälla sluta nu? 
Ta hunden till veterinären om den är dålig.
Anmäl dig till en kurs om du vill utvecklas och kontakta en hundpsykolog
om du tycker att ett visst beteende är helgalet hos din hund.

Till er (Ni som alltid, alltid skriver massa såkallade bra svar) som helt enkelt
trollar över nätet, stäng ner skärmen, ta ut din fyrbenta och träffa en vän.
Fokusera på ditt liv och gå lite utbildningar om du vill utveckla dina kunskaper,
finns massor bra, rekommenderar starkt Karisma så kan du börja arbeta med
detta senare, när du har en utbildning. Så låter vi de som kan sin sak göra sin sak. 

 

#När man fått nog. 🌸 Sara

6 thoughts on “Sluta trolla i trådarna!

  1. Men gud, vad hittar du för forum Sara?! 😮 Har haft turen att hitta några få forum/grupper där folk är trevliga och har en sund inställning. Men visst bes det om tips och råd även där. Dock mer angående träning på reaktiva hundar där ägaren vet att hunden är reaktiv.

    Men jo, vet ju vad du pratar om, har ju varit med tillräckligt länge för att se både troll och såna som tror dom vet bäst, eller ger bra råd. Och folk lyssnar med stora öron… 😦

    Gilla

  2. Håller med om att det finns bättre å sämre forum där ute. Men speciellt när det kommer till veterinär frågor eller träningstips gällande DW/WP å ibland även inom drag så blir jag emellanåt mörkrädd då det kan vara träningstips som kan skada våra hundarna.. Ja, nu bubblade jag nog över i min frustration men jag håller fast vid att det i många fall är bättre att kontakta veterinär eller hundtränarna istället för att vända sig till ett forum. 🙂

    Gilla

  3. Jamen absolut! Veterinärfrågor bör man ju ta med nån som faktiskt kan, och inte ett forum där folk bara spekulerar!
    Och samma sak med DW/WP, och i viss mån drag, precis som du skriver! Då det idag är lika lätt att ta kontakt med någon som kan som att skriva på ett forum.

    Hahaha, ja ibland får det rinna över! Bättre att göra ett inlägg sådär som du gjorde nu, snarare än att typ gå bärsärk i forumet, och sen bli spydd på för man säger vad man tycker om är bäst för hundarna!

    Liked by 1 person

  4. Jag håller med dig till hundra procent! Man väljer trotts allt om man vill läsa min blogg eller inte, så håller mina frustrationer som bubblar över här istället för att skriva i forum och som du skriver, bli spydd på där. 😉

    Gilla

Kommentera

