Att börja förbereda sig mentalt

DSC_0799

Nu är faktiskt alla väskor packade, schemat för dagarna framöver är
ordnat och imorgon åker vi förbi Uppsala för att få sista informationen.
Whitebord tavlan i köket skvallrar starkt om att någon annan ska ge hundarna
mat och jag kan även meddela stolt att nu ligger alla hundarnas mineraler,
torrfoder och färskfoder som de ska ha i fasta måltider i ETT rum,
alltså i köket i diverse lådor istället för utspritt över hela huset.
Allt för att underlätta och allt för att tjejerna ska få i sig maten enligt schemat.

För på torsdag morgon åker vi till BB och sen kommer vi hem under helgen
med en liten unge. När vännen min fint sa att ”Det ska bli så skönt att
bara hänga med hundarna, tända en brasa, ta långa promenader”
Så var min första instinkt, ”Men Ja, jag följer med dig så kan Chribbe
åka in på operation och få barn. Promenader och mys framför brasan låter
så mkt mysigare! Ska vi lägga ett spår till hundarna när vi ändå håller på? ”

Tydligen gick inte detta, Ja hon fick förklara det här för mig som i vanlig ordning
svävade iväg i mina hundplaner iväg drömmandes om en solig höstdag i skogen
med alla fallande blad i dess olika färger, hundarna som leker och jag som
skrattande
skuttar breve. Sen fick jag en sådandär karatekick rakt i revbenen
och inser att valrossmagen fortfarande är kvar och att vi måste avsluta vissa saker
innan
den där skrattande turen i skogen kan ske igen… Dags för Kejsarsnitt.

Hur förbereder man sig mentalt för det här det undrar jag?
Att komma hem med en bebis är faktiskt inget jag oroar mig över,
det ska bli roligt att bli morsa och han kommer ha världens bästa pappa
vid sin sida så det är inga problem. Men sjukhus, personal, sprutor..
Det gott folk. Det känns jäkligt jobbigt och här önskar jag att jag hade en
gravid-app där man betalade 100 kr via Itunes för att ”hoppa över
att förlösa barnet”och istället få det avklarat genom Apparnas magiska värld.
För att gå igenom dessa timmar är inget jag någonsin drömt om,
ser fram emot eller fascineras av. Snarare tvärtom.

Så det är nog dags att även jag på något konstigt sett iallafall försöker mig
på att förbereda mig mentalt inför detta, kanske dags att ladda ner en app
som lär mig att andas i en fyrkant eller andas mig igenom ett jordskalv…
Jag vet inte. Hur gjorde ni? Vad har ni för tips inför dessa timmar? 

DSC_0415

🌸 Sara

2 thoughts on “Att börja förbereda sig mentalt

  1. Det kommer gå bra, jag lovar. Har gjort 6 kejsarsnitt och har mått väldigt bra efteråt. Försök bara att komma upp så fort som möjligt. Så himla spännande.

    Liked by 1 person

Kommentera

