Sluta släpp fram era hundar!

Får dom hälsa min hund är jätte snäll!” Sekunden senare, innan jag ens hinner svara så står det
plötsligt en helt okänd hund, kopplad, nos mot  nos med spända linor och innan jag hinner tänka efter är vi alla mitt i en situation
som kan ha två tänkbara utgångar. Antingen går den bra eller så brakar det käpprätt åt helvete

Utfall, drag i koppel, skrik av mattar och ett hundmöte som lämnar den där bittra smaken i käften. Inte så nice

Det finns självklart hundägare som förstått sig på detta, som går lite åt sidan med sin hund, tar ögonkontakt och Hejjar lite glatt för att sedan endast gå förbi. Vissa hojtar att nu har vi perfekta träningstillfället så tränar vi båda på att bara gå förbi varann.

Dessa hundägare lyfter jag på hatten för, jag gillar er skarpt! För alla oavsett
hur våra hundar reagerar vid hundmöten uppskattar vi alla en liten träningsstund
med just detta, hundmöten och inte hundträffar. Att lugnt och sansat gå förbi
en annan hund, passera utan några som helst konstigheter.

För några veckor sedan var vi lite snabbt förbi en större hundträff. I mitt sinne ville jag
tro att här kommer vi alla ha ömsesidig respekt och hålla lite avstånd, vi alla har hund med oss och har då full förståelse. Så fel jag hade. Vi hann knappt komma ur bilen innan
en hund släpade fram sin matte som med världens leende lät sin hund braka fram
mot oss som en annan bulddoiser. När jag på detta ser hur denna hund visar
med hela sitt kroppspråk och lite till att ”Nu, nu ska vi se vem av oss som är störst,
bäst och vackrast” så kom den där arga, otrevliga sidan fram ur mig och jag vrålade något rakt ut som ”Ta bort hunden NUU!!” och en ledsen matte försvann med en stressad hund.

Att hundar pratar sinsemellan är inget konstigt, ibland säger de saker som vi människor önskar att vi slapp höra och även här så är det helt normalt. Hunden behöver inte klassas som aggressiv eller ”dum” den säger bara hur den känner och vad den vill i just den situationen och det är vårt ansvar att hinna läsa, förstå vad de så tydligt faktiskt säger
och att ge hundarna utrymmet som de behöver. För i ovan situation hann jag läsa den
andra hunden, min egna hund och reagera – även om det inte var med den trevligaste tonen. (Förlåt för det!) Men jag kunde likagärna ha missat signalerna och fått gå igenom en situation som inte skulle gått över lika smidigt just för att vi – människan gör ett ogenomtänkt val. Det är jag faktiskt lite trött på nu. Jag vill kunna vara bland större folkmassor med våra hundar utan att behöva oroa mig över hundägarna i området. 

Jag tror inte jag är den enda som känner såhär att det som skapar mest oro, stress och problematik är inte gällande alla de som inte har hund, alla de som springer på oss i den stora staden utan det är alla de hundägare som oavsett plats, oavsett situation eller hund ständigt släpper fram deras hundar till ens egna, utan att fråga och utan en gnutta
respekt, lösa som kopplade har vi detta problem. För vet ni, jag bryr mig inte om det är så att er hund är glad, snäll, vill leka.. Det jag bryr mig om är att ni håller hunden med avstånd från mina. Vill jag att hundarna ska få leka och springa fritt med andra så sker detta under kontrollerade former där ingen hund kan känna sig trängd och ägarna har full koll på situationerna. Inte på en tunnelbana i rusningstrafik.

Jag må vara lite bitter i denna fråga, kanske tillåmed lite sur. Jag erkänner, det grundar endast i en respekt och viss gnutta oro då jag inte tycker om när man lämnar en situation med den där klumpen i magen, det är så otroligt viktigt för mig att jag och hundarna får ha roligt tillsammans, njuta av dagarna med fyra tassar och välja de situationer där vi utsätts för annat, inte ständiga ”jobbiga” moment. Då tappar både jag och djuren glöden i det som ska vara roligt! 

Så till er som känner igen er, Till er vädjar jag, koppla era hundar och släpp inte fram dom!
Ofta tränar vi och då vill vi inte utsättas för nos mot nos situationer.
#Hälsningar LillPolisen . 🌸 Sara

 

Kommentera

