Dagen till Ära

försaljning

Idag var det äntligen dags för det årliga eventet som Hundar utan hem håller varje
år i Hagaparken. Nämligen Hundar Utan Hem Dagen. Nästan alla medarbetare var
på plats, adoptörer med deras hundar från hela landet kom och besökte oss
och massor med fika, mat, information och aktiviteter fanns utspritt över området.
Så himla roligt! Då jag inte kunde vara med och arbeta klädde jag mig som en
vanlig dödlig (inga blåa kläder) och fick sambon att köra dit mig för att iallafall
kunna säga hej och hejja lite på kollegorna. Alta fick snällt följa med och tanken
var att hon skulle få några timmars träning då det är otroligt mycket folk,
djur och spring över detta område och speciellt idag. Passivitet helt enkelt!

Lite bilder vart det och speciellt på mig och Anna som inte bara är en kollega via
Hundar utan hem utan som också har blivit en helt grym vän! Det har klagats över
att vi inte har några bilder på oss så när jag väl såg henne där hon satt och smygrökte
så fick jag upp henne till transporten så att sambon fick knäppa lite kort på oss!
Alta som älskar Anna hoppade jämfota av glädje, speciellt då hon vet vad som
finns i Annas midjeväska… Hundgodis! 😉

DSC_0744sara & anna transport

I den här trippen till Hundar utan hem dagen med Alta på släptåg var jag faktiskt lite nervös. Vi tränar och tränar på att befinna oss i olika miljöer, hundmöten, följsamheten,
ja allt som de flesta hundägare tränar med sina unghundar men det är lite skillnad när man har raser som ex. Alaskan Malamute. De är inte alltid så följsamma och de kan ha
lätt att stressa upp sig, svara upp mot hundar som gör utfall och då de är stora individer har de också en jäkla massa kraft i musklerna. När man har detta i bakhuvudet så är
man mer uppmärksam som hundägare, på varje liten signal som hon eller andra hundar utsöndrar just för att hinna förebygga och korrigera. Så Ja, jag var lite nervös.
Jag trodde väl det skulle bli väldigt mycket sångfågel, hoppa jämfota i kopplet
och hoppa mot de hundar som hoppar mot henne. Vilket inte är så konstigt heller.

Men in svävade drottningen Alta, cool som en jäkla filbunke tog hon hela
Haga parken med storm. Gjorde en hund utfall gick hon kallt förbi. När husse
eller matte sa något kollade hon snabbt upp för kontakt. Människor? Hon kastade
sig platt på rygg med vetskapen om att då, då kommer den där tvåbenta klia mig
på magen. Att hundar nästan gick över henne under dessa stunder, det brydde
hon sig inte om. Jag var mållös. Älskade, underbara Alta vad långt vi
tillsammans har kommit! Mitt mattehjärta svämmade över, för jag vet också
hur många timmar vi lagt, hur många gånger jag svurit i olika centrum,
i olika situationer, bokstavligen gråtit på ridbanan då jag fått ännu en dänga av
vår studsande känguru och hur mycket vi tillsammans har kämpat precis som så
många andra med unghundar. Men idag släppte något och vi har äntligen
klivit över en tröskel som jag längtat efter att komma över. Vilken underbar
hund du är Alta och vilken tur jag har som fick just dig i mitt liv. ❤

sara alta

Tack för idag underbara kollegor, Tack för idag alla som kom och klappade,
frågade frågor och gav Alta lite uppmärksamhet och Tack älskade Alta för dessa
timmar där du än en gång bevisade att vi tillsammans kan göra så otroligt mycket!

🌸  Sara

Kommentera

