Vården – Nu får ni fan ge er!

Skärmklipp

Det här gott folk kommer inte att handla om hundar, inte hästar
och inte om kissekatten här hemma. Något jag har funderat på länge
och tänkt på är just det här med tjejer som är gravida som inte
riktigt tycker allt är megafantastiskt. Ni är många som hör av er,
som tackar över det jag delar med mig och som delar liknande känslor. 

Att dela med mig om detta är ju faktiskt väldigt läskigt men nog väldigt bra..
För tydligen är jag inte den enda som känner som jag gör?!

Det är lite svartstämplat, fan att bli mamma är ju livets gåva som så många så fint uttrycker det. Det är nu livet börjar. Det magiska fantastiska… Nä, alltså jag vet att många tycker jag
är helt galen. Att jag frivilligt lägger mig under kniven för att få ett kejsarsnitt istället
för vanlig förlossning och att jag väljer att inte amma. Herregud, folk går i taket för mindre. Barnmorskor har seriöst kollat på mig med avsky  under våra samtal.
Att jag på detta hatar att vara gravid och inte alls döljer mina känslor påvägen gör inte saken bättre. Kommentaren ”Men är det inte fantastiskt” får mig att se svart
eller att livet börjar när denna unge kommer vara i våra armar..
”Det är ju gudsgåva, Sara!” Nej jag håller inte riktigt med där heller och inte
heller tror jag på någon allsmäktig där uppe i skyn. Då vill jag gärna träffa honom
och få vissa saker förklarade för mig. 

Förstå mig rätt i dessa hårda ord, Livet kommer ta en ny väg,
en liten halvsnårig stig startad med bajs, skrik, sömnlösa nätter och gråa hår.
Vi kommer få möjligheten att följa den där lilla som under åren växer upp och blir
en självständig person och det kommer vara en häftig, obeskrivlig, omtumlande resa
men jag som person finns fortfarande i livet och jag vågar påstå att det är viktigt
att vara lite egoistisk och våga ta hand om sig själv utöver detta barn,
inte bara för sig själv utan även för att barnet senare i livet ska förstå innebörden
och vikten kring att ta sig tid för det viktigaste man har – Sig själv. 

Vi går nu in i 34a och ännu ett besök gjordes hos barnmorskan..
Observera att jag har argumenterat likadant sedan första besöket i v.8 …

Jaha, du har fortfarande inte ändrat dig kring förlossningen? 
Du är medveten om ditt val? mmmhmm… Okey.. 
– Amningen? Inte ändrat dig där heller? Vadå information om ersättning,
det får man ta reda på själv, vi vill bara att man ammar.
Vad var din anledning till att inte amma, kan du ta det en gång till?
– Föräldrakursen går vi igenom en vanlig förlossning och amning.

Nej inget av det du skall göra nej, det kommer vi inte gå igenom. 

I det läget ville jag bara resa på mig och be henne att ta sin jävla amning
och föda vaginalt ”magiska resa” och rent ut sagt dra åt helvete.
För vet ni, inte fan har jag någonsin under alla dessa månader hört någon
inom vården (Nej förlåt, NÅGON ALLS) fråga min kära sambo om hur han
planerar på att ta hand om barnet, hur han tänker kring att mata, sova,
planera dagar parera hans intressen. Om han kan vara kvar på sitt jobb,
Kanske dags att byta till något närmre?” Att man blir trött och ska ta hand om
relationen och att HAN nu kanske kommer få offra saker och ting. Inte heller har
jag hört folk i vår närhet fråga hur han ska göra med sin innebandy, hockey
eller alla andra tusen intressen han har. Han är minsann så duktig som följer
med på alla läkarbesök och Oj vad han ställer upp som alltid är med!
Har han slutat snusa? Ja men vilken toppenkille!

Alltså, vänta, Stopp!  FörstSluta kolla på min fästman med dreggel i ögonen
innan du åker på en smäll.
Han är ingen jävla superhjälte. Allvarligt?!
Kan jag någonsin missa något möte? Nej, det går inte.
Får jag ta en cigarett när jag har en dålig dag som gravid?
Nej för fan då är jag sämsta morsan på denna planet!
Varför gäller inte samma för pappan? Men mot mig, ja då jävlar.
Jag ska sälja djuren, jag ska sova 2 timmar per natt och mata varje gång,
jag ska inte kunna lägga en krona eller minut på mig själv, stallet? HA glöm!
Jag har till&med från min arbetsgivare fått frågan om sambon verkligen
kan vara pappaledig då jag vill börja arbeta deltid så snart som möjligt.
Inte går väl det, han jobbar ju. Kommer hans arbetsgivare gå med på det?! 

När vart jag ensamstående? Eller gick vi tillbaka 100 år i tiden?
Logiken gott folk, vart fan är den?
Han är inte mer duktig för att han finns där,
han gör sitt jävla jobb som farsa helt enkelt. Vi pratar om jämställdhet,
om att dela lika på föräldraledighet och om delat ansvar. Varför rynkar folk
på näsan när jag tar upp detta och varför skall jag ständigt behöva försvara mig?

Till er tjejer som vill ha familj men som inte vill ge upp hela era liv: 
Ni behöver inte göra det. Man behöver inte stå och pumpa ur tuttarna var
3e timma om man inte vill. Det finns medicin som stoppar produceringen. 
Är du livrädd för att föda normalt, kriga dig blodig så får du ett kejsarsnitt och
vill du börja arbeta efter 6 månaders föräldraledighet? Gör det då.
Varför ska någon annan bestämma och pekande säga vad som är bäst för er familj?
Ingen annan än ni, blivande föräldrar, par, individ vet vad som är bäst för just er.
På samma sätt som jag respekterar och inte ifrågasätter alla de mammor som väljer
att vara hemma i nästan två år, prata bajsblöjor och inte kunna lämna ungen till någon, inte ens pappan för ”de vet ju inte hur man gör” så förväntar jag mig att samma respekt visas mot de tjejer som har en annan väg ut i föräldraträsket. Med aktiviteter,
där pappan är lika mycket pappa som mamman är mamma och där ens
egna intressen sammansvetsas ihop med det gemensamma familjelivet.

I denna jäkla soppa så önskar jag innerligt att detta problem tas upp mer,
att de från gamla skolan inser och rättar sig efter att vi inte längre
lever i ett samhälle där man är hemmafru med 8 ungar och att vi gemensamt
arbetar för ett mer jämställt samhälle – På alla jävla punkter. 

Skärmklipp

🌸  Sara

3 thoughts on “Vården – Nu får ni fan ge er!

Kommentera

