Låt oss prata Rasgrupper!

sidhuvud-hundrasguiden-2014-2

Istället för att jämt och ständigt snöa in oss på specifika raser så vill jag lyfta rasgrupperna, varför pratar vi aldrig om dessa? Om någon kläcker ur sig
”Jag funderar på att skaffa hund!” Så är motfrågan alltid:
”Ååh vad roligt, Vilken ras?”

Skärpning på oss, Nu slutar vi fråga ras och istället fråga om grupp!

För om vi gör det så måste personen i fråga tänka till, då handlar det inte längre
om utseende utan om typ av hund. Då handlar det plötsligt om vad som förväntas
av den typen av hund och vad man själv som ägare tycker är roligt
att göra med sin hund. För om jag får svaret ”Det är ju trevligt att någon
blir glad när jag kommer hem
” en gång till så smäller jag fan av.
Har du problem med att ingen i din närhet kan bjucka på ett leende
så bör du rannsaka dig själv eller helt enkelt byta umgängeskrets.
Inte köpa hund.

Åter till ämnet rasgrupp.
Vi har 10 olika rasgrupper som snabbt går att hitta via SKK här.
Innan man väljer ras är det faktiskt viktigt att veta vad man vill göra med
sin hund. Hur aktiv är jag? Hur många timmar om dagen kan jag lägga på hunden?
Hur semestrar jag? Vem kan passa hunden vid behov? Hur löser vi dagarna? 
Alla dessa konstiga frågor som andra kallar för negativitet, men låt oss vara helt ärliga
och kalla detta för realism istället. För att göra hundägarskapet lite roligare
är det viktigt att få hem rätt hundtyp, annars kan det bli rätt jobbigt.

raser

Ovan har ni två helt olika raser, Ena kallas lite tyst för Mördarhund, kamphund, ungdomstrams! Och den andra är väl faktiskt lite känd för att vara en pensionärshund 😉
Helt olika i storlek, pälsvård, utseende men samma rasgrupp. Båda är Terrier. 
Idag populära sällskapshundar, för inte alls så längesen jakt och kamphundar.

Bilden nedan då? Inte kan de vara samma grupp? Jo för fan, visst kan de vara det!
Säg hej till Vallhundsgruppen! Samma hundgrupp men väldigt olika till utseendet.

raser
Hundfolk och speciellt instruktörer har en tendens att kläcka ur sig kommentaren
”Man får den hund man förtjänar!” Viss sanning finns självklart i detta påstående
men jag tror att mycket handlar om ren okunskap redan i köpet av hund.
Sedan när det strular ihop sig då ägaren tyvärr köpt hem helt fel ras för deras familj
så står instruktörerna och hundpsykologerna med pekpingret
– Man får den hund man förtjänar.

Nu backar vi bandet. Stopp!
Det kanske är dags att arbeta mer förebyggande? Att försöka informera innan
köp av hund sker. Vilken rasgrupp, vilken ras eller vilken omplacering,
vilken typ av blandras passar er? Kasta på människorna all info och hjälp till,
förebygg och öka kunskaperna för de som går i köpa hund tankar så ska vi
nog se att fler hundägare med deras hundar finner vardagen lite roligare.

Här har vi ett ansvar för man är aldrig fullärd och alla är vi nybörjare vid
något tillfälle. När man får hem sin första hund så är det helt naturligt
att man är nybörjare. Det skulle vara väldigt konstigt annars och det är här
det är så otroligt viktigt att SKK, kennlar, organisationer, instruktörer,
media och rasklubbarna fortsätter arbeta förebyggande, finns där,
utbildar och är ärliga mot deras potentiella hundköpare.

🌸  Sara

4 thoughts on “Låt oss prata Rasgrupper!

  1. Jag hållet med dig om att människor skaffar ofta ras efter utseendet. Många har mött en söt hund hos grannen, anhörig, i sommarstugan osv å då vill man ha just den hunden. Det är nog få som ens kan räkna upp 20 olika raser.
    Rasgrupperna ger i alla fall en vink om behovet hos de hundarna och borde öka chansen till en bättre matchning.

    Liked by 1 person

  2. Håller med!
    Själv då rasgrupp 8 (mina sedan -79 ständiga amrisar….) o taxisarna som jag är uppvuxen med (är de 9 de?). Lite beroende på ras/typ vet jag att de passar mig rätt väl. (Kanske även terriergruppen för jag är sällsynt envis 😀 )
    Jag skulle kunna ge ett antal ex där det blivit rätt tokigt men väljer ett. En kvinna som bodde här för nu många år sedan kom med en valp som jag tog för helt flatte. Hunden växte, var synnerligen trevlig. Jag kände inte matten superväl men förutsatte ju hon var rätt träningsintresserad.
    Så var det inte…. Hon började, när hunden var kring året, klaga på att den aldrig blev trött (inte mycket mentalträning där heller visade det sig) o jag ställde ju frågor givetvis. Till slut måste jag ju också fråga hur hon tänkt när hon köpt flat om hon nu inte var mer intresserad än av att ha en ”trevlig hund att umgås med”. Då visar det sig vovven är blandis flat o border!! Jag kunde tyvärr inte hålla tyst utan undrade hur i…17 hon tänkt när hon köpte en så’n blandis med så lite intresse av hundjobbande. ”Uppf” hade ju sagt att de blev SÅ trevliga……
    Det var de säkert också – med rätt ägare!
    (Typ Sigge Svamphund, nu tyvärr borta, som var blandis BC/groendal o hamnade hos en kvinna som gick i skogen 2-3 timmar per dag. Hon har nu ren BC, omplac, o är en av de få, MYCKET få, ej hundsportsintresserade jag vet som är helt perfekt för sådan ras.)
    Ursäkta längden men så’nt här triggar mig 😀 (Amris råkar ju ut för samma. Min A köptes väl av första ägarna mest för att han var söt. Förväntades väl vara ”snäll” automatiskt/utan fostran också. Det var han inte….)

    Liked by 1 person

  3. Haha det här är ett ämne som många har historier kring å känner igen sig i! Vilket gör detta så otroligt intressant, valet av hundtyp präglar trotts allt hur värt hundägeri ser ut de närmsta åren vilket man borde prata mer om (tycker jag). 😄

    Gilla

Kommentera

