Hundmöten-Lördag

Då vi bor där vi bor är det väldigt sällan jag får tillfället att träna hundmöten
på hemmaplan. Om detta skall tränas på får vi alltså åka iväg med tjejerna vilket
har vart lite svårt från min sida senaste tiden men idag vaknade jag och kände
att idag ska jag nog klara av en liten promenad med Alta nere i centrum.

Sms skickades till min fina vän och vipps så stod vi båda med var sin hund
i centrum och gick en runda. Många hundmöten vart det och Alta
gick lugnt förbi alla, även de där den andra hunden hysteriskt skällde
och skuttade i kopplet. Att få se hur hon snabbt anpassar sig i miljöer
som dessa och bitar som vi verkligen tränat på, har landat i denna malamutekropp
gör mig otroligt glad och stolt! Självklart har vi tränat som dårar men det är allt för många gånger som jag hör kommentarerna ”Man kan inte kräva att draghundar skall
klara av miljöer som dessa
” eller ”Draghundar drar i kopplet, det är de avlade för!
Att då kunna säga att allt går med rätt träning och en dos tålamod
(som med alla andra hundar) iallafall mer eller mindre  och med detta argument
kunna peka på Alta som utöver denna promenad låg och vilade nöjt under ett bord
i en stimmig miljö med spring och människor när jag åt lunch idag..

Det går visst vill jag skrika då! Sluta skyll på rasen, vi kan visst!!
För vi hundägare har alla förutsättningar med våra djur och måste bara ge
våra hundar möjligheten att få lära sig, känna sig trygga och förstå vad
som förväntas av dom , tillsammans kommer man dit oavsett ras
om man bara tränar på i rätt takt och självklart med snälla, mjuka metoder.
Det ska vara roligt att ha hund och att vara hund!
Låt inte fördomar kring era raser stoppa er!

Med detta sagt klappar vi nu igen datorn för idag, lägger oss på soffan med
Brooklyn och önskar er alla en riktigt trevlig helg! 🌸  Sara

DSC_0922

Nöjd Brooklyn på sin vilodag! 

Kommentera

