När sambon tränar som inget annat!

Det som är så otroligt roligt med Alta är att hon alltid, alltid ska vara
så stor och tuff. När man ser henne så inviger hon ren respekt
och håller huvudet högt. Alla ska se vilken drottning hon är.

Vi som lever med henne vet dock sanningen. 
Hon är inte alls sådär tuff och modig som hon gärna vill bjuda in alla att tro.
Ibland är hon rätt harig faktiskt och vi som tränar henne får ta små,
små steg i rätt riktning i ett tempo som hon känner sig trygg i.
Belöningen om man skyndar långsamt är att man får en hund som känner glädje
och motivation inför de momenten som man tillsammans skall klara av. 

Något som Alta har haft lite svårt för är diverse hinder på Bruksplanen.
I början var det även en utmaning att hoppa över något så konstigt
som en stock över marken.. ”Tänk om den biter mig?! Tänk om den inte alls är
kvar på marken när mina ben lyfter och tänk om jag bara inte kan.. Nej jag vågar inte.

Hon betedde sig som en unghäst under sina bästa dagar. Full fart framåt
för att tvärstanna, kasta sig och försiktigt smyga fram för att lukta på hindret.
Traggel, Traggel med belöningar, lek och att få haka på Brooklyn har gjort sitt
och nu vågar hon allt mer, speciellt över stock och sten i skogen.

Idag åkte vi förbi klubben och tränade lite. Jag lyckades få till en bra träningsstund
trotts alla störningsmoment och när jag väl satte mig med Brooklyn i skuggan
ser jag i ögonvrån hur Chribbe tränade på med Alta och till min stora förvåning ser
jag hur Alta med glädje, motivation och en otroligt stor förväntan flög över
det där hindret mitt på plan, söker kontakt med husse som belönade
med lek och tränade som att de alltid har gjort detta tillsammans.
Inga konstigheter.

Jag som satt på andra sidan plan med Brooklyn i knät kände bara hur alla
hormoner och känslor tog över. Tänk att Alta, den där lilla vingliga älgen
som vi fick hem har kommit såhär långt i sin träning och att sambon
som en gång i tiden var rädd för Brooklyn nu idag tränar en Alaskan malamute
på bruksklubben som att detta skulle vara det mest naturliga i världen..
Det finns inte ord över vilken tur både jag & Brooklyn har som har denna kille
och denna underbara dragis i våra liv. ❤ #När pusselbitarna faller på plats. 

DSC_1429DSC_1428DSC_0001DSC_0003DSC_0006DSC_1430DSC_0011

🌸  Sara

Kommentera

