Midsommarträning med taggad Malamute

Midsommar med djur kan vara lite bökigt, många har svårt att skaffa hundvakt och det är inte alltid man vill eller kan ha sina djur med sig och låt oss inte glömma att det alltid, alltid är någon som druckit lite för mycket och blir sådär obehaglig och ska krama om djuren som förskräckt ryggar undan. Inte så roligt det där när alkoholen slår åt fel håll.

Iår vart det lite annorlunda, jag har alltid haft djuren själv, inte partat så mycket och oftast vart helt nykter eller som någon få gång, lämnat bort hundarna till någon som verkligen är spiknykter och har planerat att vara hemma. Riktigt så vart det inte iår. Det blev en snabblunch hos vännen en kvart bort, sedan hem för att somna på soffan med hundarna och ta sig upp för en middag hos grannarna. Super mysigt och passade oss rätt bra med hundar, preggoproblem och en sambo som ville ta en bärs eller två. Då vart hemmaplan bäst!

Efter en mysig middag gick jag hem igen för att ännu en gång slänga mig på soffan med hundarna som vi i samma veva tog in från hundgården. Så jag la mig på soffan, Brooklyn somnade vid mina fötter och Alta.. Ja, Alta hade minsann sett alla gäster hos grannarna som tjoat och stimmat, som hälsat på henne genom gallret i hundgården och som satt utanför med musiken. Här ska vi inte sova, här ska vi inte ens vila! Så Alta bestämmer sig för att gör allt
i sin makt för att få mig att förstå att ”vi inte alls borde ligga här på soffan utan vi borde istället hänga med alla människor där ute!”

Detta gör hon då genom att ligga på golvet och kvida förtvivlat, för att sedan hoppa upp på alla fyra, vifta på svansen, spänna ögonen i mig och glädjetjuta för att sedan springa till trappen, springa tillbaka till mig och börja om.. Efter 20 minuter av detta så gav hon upp kvidandet för att gå över till att lägga sig på soffan, framför mig, typ precis framför ansiktet så att jag inte ser tvn. För att sedan kliva rakt över mig några gånger..
Slutligen börja klättra på soffryggen, fram och tillbaka, fram och tillbaka ..
I det tysta såklart.. Stirrandes på mig som gapande kollade på denna 40 kg hund
som för stunden verkade tro att hon var en smidig.. katt?

Här någonstans bestämde jag mig att att gå upp.
Klä på mig igen och ta med mig denna tjej ut. Jag måste erkänna att jag i vanliga fall
aldrig ger vika i dessa lägen, men denna gång kände jag bara att det faktiskt är ett väldigt
bra tillfälle för henne att passivitetstränas bland folk och att man helt enkelt
får välja sina strider. Oavsett vad så var hon sjukt tydlig med att förmedla sitt budskap
och det är något jag i viss mån vill uppmuntra. Alta vart helt överlycklig,
kopplet har aldrig åkt på så fort och vem tror ni studsade vid mig hela vägen till grannarna? För att sedan uppvisa ett riktigt duktigt beteende där hon fick sitta
med vid en stol, bli klappad på av massor med människor och träna lite kontakt
under bordskanten. Faktiskt bättre än förväntat och passivitetsträningen
går framåt för varje gång. Duktig Alta som gjorde ett superjobb
under midsommarfirandet! Efter en timma gick jag hem med henne igen
och två minuter senare låg hon hopkrupen med Brooklyn och sov som en stock! 🙂

DSC_0834DSC_0832

🌸 Sara

 

Kommentera

