Frågestund och veckans krönika

Torsdag idag underbara läsare vilket betyder Krönikadags på Morrr.com
Veckans krönika hittar ni Här.

Imorgon är midsommar och då kommer jag låta bloggen vila så för att
avsluta dagen med lite mer personliga tankar har jag fått lite frågor
som jag svarat på här i bloggen..  Jag måste erkänna att det inte var
helt lätt att svara på dessa frågor och var lite sådär halvsvettig när jag svarat klart..

Hur som, frågorna hittar ni nedan! 🙂
___________________

1, Hur tror du att Alta & Brooklyn kommer att reagera på ”Little J?” (Bebis.)

Jag tror att de kommer vara två små plåster.
De kommer vilja vara i samma rum som bebisen och de kommer visa oss starkt
och tydligt när det är dags för oss tvåbenta att engagera oss lite mer.
Kom ihåg att vi idag har två hundar som tydligt runt nio om kvällarna försöker
valla upp oss till sängen, för ”det är ju faktiskt dags att sova nu.”
Jag har sett hur de tydligt markerar när något barn i vår närhet skriker, gråter
eller gud förbjuder: RAMLAR! Då är de där på två röda med inställningen,
I goot you duude, ta tag i pälsen å res på dig, jag är här nu!
Jag kommer antagligen bli smått gråhårig över att hundarna ska vara
lika engagerade i denna unge som oss föräldrar, ”Little J” kommer få
två stolta bodyguards som kommer finnas där alla dagar i veckan.

2, Tror du att du kommer hinna lägga ner lika mycket tid på hundarna
som du gör nu som när James kommer ?

Jag  är nog en av de få som inte ser detta som ett ”val.”
Vi har valt att ta hem dessa djur i våra liv och då ska vi ta ansvar över dessa,
som vi har valt att nu ha en ny familjemedlem som är två-bent så måste vi även
här ta vårt ansvar. Men det kommer bli ett pussel, många gånger kommer
både hundar och unge vara med och jag lovar att det kommer komma kvällar
när jag sitter och gråter i hästboxen av ren utmattning. Men att inte hinna
är inget alternativ, vi måste bara komma in i de nya rutinerna och det
kommer självklart bli en tung omställning till en början.

3, Hur har ni tänkt att introducera ”Little J” och hundarna för varandra
när ni kommer hem från BB ?

Det här är en sak som jag faktiskt vänder och vrider på för tillfället.
Men då de är vana vid barn behöver vi inte tänka på att lära hundarna hur man beter
sig kring småttingar, Så om någon annan med hundar som våra skulle fråga mig
skulle jag säga; ”åk hem och gör ingen stor grej av det! Hundarna anpassar sig
så länge ni som förare är trygga och tydliga i ert språk gentemot hundarna. Sätt reglerna som ni vill ha och fullfölj dessa.” Där har ni mitt svar som hundpsykolog.
Mitt svar som nervöst preggo men ett allt för stort hjärta för hundarna här hemma
blir nog ovan plus att jag vänder och vrider på detta med de hundpsykologer jag
har runt mig. Samt att jag kommer ha stunder när sambon får ta barnet
och jag har viktig egentid med hundarna, lite för att de ska känna sig sedda
och för att ingen ska känna sig utanför.

4, Du hjälper ju till i Hundar utan hem, ska Du fortsätta att jobba med det efter
att ”Little J” är här eller känner du att du måste behöva ta en paus ifrån det?

Gällande mitt ideella arbete för Hundar utan hem så fick jag snällt svälja stoltheten
och fråga ”om lov” för sambon. För om jag fortsätter köra på som jag idag gör
så kommer min kära sambo få ta ett större ansvar kring lillen än vad många
andra killar behöver göra när deras tjejer får barn. Detta handlar alltså inte
bara om Hundar utan hem utan även min utbildning till hundpsykolog,
min blogg, instagram, hästen och alla andra småprojekt som rullar på
och drar igång. Även om jag i vanliga fall brukar köra på utan att blinka
är det här ett beslut som jag inte längre kan ta själv…

Tur för mig känner min sambo mig bättre än vad jag vill erkänna emellanåt
och innan jag hann ställa frågan så svarade han åt mig.
Hundar utan hem, utbildningen och hästen kommer stå kvar på schemat.
Han ställer upp så mycket han kan och behöver så att jag kan fortsätta på vägen
som jag under så lång tid försökt trampa upp. Det känns otroligt skönt och tryggt
att ha en kille som denna vid min sida! Så ingen paus blir det men mycket
pusslande och planering för att få ihop schemat för oss båda.

5, Vad tror du kommer att vara den största förändringen för er som familj
(läs alla djur också) när han kommer?

Jag som person är otroligt självständig, lever för att ha kontroll över min vardag
och har oftast dagarna planerade in i minsta detalj redan på morgonen.
Detta för att hinna, orka och leverera. Jag är en ren och skär arbetsnarkoman
som alltid är igång. Att då gå från det livet till ett liv där rutinerna sätts efter en liten,
där jag måste släppa på all kontroll och planera efter… Honom?
Det kommer bli en utmaning. Men en nyttig sådan.
Gällande familjen i helhet så tror jag att det här är en väldigt bra period,
jag kommer vara hemma mer och vi tillsammans kommer umgås och ha en vardag.
Promenader i skogen med hundarna och lillen, middagar med familjen
och nöjda hundar på soffan när tröttheten tar över. Den största förändringen
i allt det här är nog att jag tvingas dra ner på mitt tempo och fokusera
mer på familjen. Vilket bara är positivt i det stora hela.

6. Har du sett eller märkt någon typ av förändring på hundarna sen du blev gravid ?
Ja herregud, De visste innan vi visste! Jag har till&med skrivit ett inlägg
kring detta tidigare. Inlägget hittar ni HÄR.

DSC_0790DSC_0780DSC_0786DSC_0772

🌸 Sara

Kommentera

