Fästingar, Hur gör ni?!

Dessa fästingar! Dessa jävla parasiter som förstör så otroligt mycket.
Dom är fan överallt! Spelar ingen roll om hundarna gått på grus,
sprungit i skogen eller stått i hundgården. Vi plockar varje dag!

Men idag tog priset faktiskt. Jag tror Alta lagt sig mitt i ett fästingbo
och rullat runt där några varv innan hon glatt kom tillbaka till mig.
Så jag har plockat och plockat och plockat. Ingen har än så länge satt sig,
men jag har säkert plockat bort en 30 stycken som kryper runt i pälsen..
Jag vet att det finns fler för jag hittar fler ungefär varje kvart.

Så nu behöver jag er hjälp, hur gör man så att de inte ens vill klättra runt
i pälsen på hundarna? Vet ni hur jobbigt det är att ha en Alaskan Malamute
med sin tjocka, tjocka päls och försöka ta dessa små kryp som
bara försvinner ner bland all päls? Det är inte lätt gott folk!
Nu efter tre timmars fästingplockande börjar även mitt tålamod ta slut!

Målet är alltså att de inte ens vill gå nära hennes tjocka päls..
Så älskade hundvänner, hur skrämmer jag iväg dessa äckliga fästingar?!

DSC_0678DSC_0698

🌸 Sara

4 thoughts on “Fästingar, Hur gör ni?!

  1. Inte omöjligt att hon hamnat mitt i ett fästingnäste – dom kläcker ju ett par hundra ägg åt gången och i såna områden är det HEMSKT. Minns att Malle hade nån sån liten epidemi mitt i trädgården för nån sommar sen när jag bodde där, fästingar i miljoner!
    Bravecto vet jag att hon kör sen två säsonger tillbaks och varit supernöjd. Och jag har i år hängt på det – är också väldigt nöjd. De enstaka fästingar som sätter sig dör inom ett par timmar och torkar ihop helt och hållet, faller i princip av bara man andas på dom. Och det är inte alls lika mkt som vare sig kryper på dom eller sätter sig.

    Liked by 1 person

  2. Ja du, det är verkligen hemskt! 😫 men hur fungerar bravecto på allergihundar? Är ju lite smått paranoid när det kommer till saker man stoppar i hundarna då jag lever med Brooklyn som åkt in akut x-antal gånger … 😓

    Gilla

  3. Har haft tur och bara behövt plocka bort 2 som krupit omkring, och en som satt sig. Men jag körde med Frontline (första gången jag provar) och när jag hätt på det så såg jag ingen, varken krypandes eller som suttit fast. Men det är dags att hä på igen, och jag hittade då en som kröp omkring, så nu får hon en till dos.

    Liked by 1 person

Kommentera

