Renovering med fyrfotade

Nu är det fullt ös här hemma. Sambon har köpt hem saker och river ut
hela gästrummet. Det ska äntligen göras om till barnrum/gästrum
samtidigt som det ska vara lite djuranpassat som allt annat hos oss.
Med detta menar jag, katten och hundarna ska kunna vistas i rummet,
saker ska inte kunna åka ner i backen och viktigast av allt det ska vara lätt att städa.
Livet med fyrfotade i ett nötskal.

Så med fullt ös menar jag att jag (Livet med foglossningar) ligger på mjukt underlag,
soffläge med benen dinglandes från soffkanten, hundarna har gett upp
och myser i sovrummet och katten fångar råttor på baksidan.
Sambon skruvar, svär och tjoar från detta rum. Det är halvrenovering på g.
Det som har hänt är att först så tömdes hela rummet. Vissa saker gavs bort
och andra slängdes. En ny och fin tapet slängdes upp på väggarna och gästsängen
från Ikea skruvades ihop. Lite prylar inhandlades även från Ellos och sist men inte
minst ska vi få in barngrejerna till vår lilla som snart kommer ta över våra dagar.

Men så kom jag på det här med att involvera djuren även när man gör jobbiga
saker som att renovera. Hundarna här hemma får alltid vara med,
se vad vi gör, lukta på konstiga saker och allt för ofta fäller de även krokben
på oss när vi jobbar. Om det är saker som de kan göra sig illa på får vi
helt enkelt sätta upp ett galler mellan det ”farliga” och hundarna
vilket de alltid har accepterat väl och stannat på andra sidan utan protester.
Jag tror dock det är allt för vanligt att man väljer att inte ha djuren i ens närhet,
inte ens med ett galler emellan. Man kanske i värsta fall lämnar bort dom.
Ibland kan det också vara skönt men jag tror på att även dessa stunder får flocken
mer ihopsvetsad, flocken som innefattar oss som ägare med våra djur.
Vi behöver få alla timmar vi kan få tillsammans, ibland är det svårt att
pussla ihop med det går även när det är mycket fix och krav på lugn och ro.

DSC_0443DSC_0439

Jag njuter av dessa dagar när vi både tvåbenta som fyrbenta kan fixa och dona tillsammans.. Fast det är klart.. Den gången som Amy trampade i färg med sina,
små tassar och drog ut det över hela huset på båda våningar här hemma så
måste jag erkänna att jag  krypandes på alla fyra, svor och stånkade mig fram,
kämpandes för livet med att hinna torka bort all färg från våra golv,
kanske inte var sådär as-pepp på mitt egna tänk – Låt djuren vara med..

DSC_0451

🌸 Sara

Kommentera

