Veggo-Riket

Det här med att vara preggo har ju satt vissa saker på sin spets,
jag är ju inte tjejen som svävar på rosa moln när bebisen karatekickar i magen,
nej, nej, jag ringer och gråter till sambon med kommentaren
”Nu händer det något där inne, på riktigt, jag ser hur det ploppar på magen
– som en sjuk skräckfilm!” Ni kanske förstår att denna tid har vart inte som
alla andras. Jag tycker nästan lite synd om de som får hantera mig för tillfället.
Som vid inskrivningen. Barnmorskan dundrade på med kalendern,
alla tider, alla krav och jag vart bara mer och mer sur.

– Vadå två läkarbesök på en vecka? Du vet att jag jobbar? Nej det går inte!
– Inte dragträna hundarna och hästen? Men alltså nu får du väl för fan ge dig,
det är inga saker som jag bara kan skuffa undan i 9 månader.
– Jag förstår att jag inte får röka men jag har inte tid att sitta i en stödgrupp en gång i veckan och nej jag kommer inte sluta dricka cola och äta godis. Får väl finnas gränser?
– Jag vet att det kommer dyka upp saker senare med barnet också och att jag måste avsätta tid men vafan, Chribbe då?! Kan inte han ta över, måste JAG gå på allt det här?!

När hon då även sa att ”om du ska äta vegetariskt så måste du gå hos vår
dietist en gång i veckan” så orkade jag inte ens säga emot.
Kött fick helt enkelt komma tillbaka på schemat under dessa nio månader.
Så mitt flexitarianande där jag endast äter villt, havetsdjur och grönsaker
av alla dess sorter vart även en dos kött en gång om dagen.
Det har fungerat bra faktiskt, jag har levt i någon slags förnekelse över
vad det är jag trycker i mig tills vi satt där i bilen och såg den där lastbilen.
En stor skylt visade att det var en Djurtransport och jag gick väl
lite bananas i framsätet breve sambon.

”Hur kan man sälja sin själ för att köra djur till döden. Djurtransport.
Fy fan. Tänk att ha det jobbet aldrig i livet… Hur kan man?! ”
I min värld jämför jag detta lite med att trycka på knappen för att bomba en hel stad.
Blod på händerna gott folk. Liv som Liv. Sambon satt tyst och aningen less på mig
och mina åsikter och började köra om lastbilen och då ser vi alla grisar,
ihoptryckta, öronen stack ut ur gallrerna och man såg deras stora ögon..
Den där grillade köttbiten i helgen var inte lika god längre.
Jag kände mig som en mördare och jag fick nog lite halft spelet.

”De ska köras till slakt, till SLAKT! Hur kan man?!
Åh herregud jag måste bli vegetarian igen, de körs till döden, jag får PANIIIIK!
Jag har ätit kött, fy fan – Jag måste bli vegetarian igen!!”
Mitt i mitt skrikande så hör jag bara hur sambon min tar ton och vrålar rakt ut
”NU FÅR DU FAN TA OCH GE DIG!”

Ni vet barn som slår över i någon slags energi-katastrof-bubbla
eller lite som ett labberyck när hunden springer runt i glädjecirklar
och får lixom inte stopp på det där dampet.. När de sedan kommer på sig själva,
hur både barnen och hundarna kryper ihop på stället och bara sådär..
Oj då! 
.. Det var jag, i stolen, lite sådär att nu tog det nog över lite för mycket,
min hysteri över dessa grisar och efter en stund så fick jag bara fram
”ja men när ungen är ute så blir jag vegetarian igen..” Tillsvar fick jag endast ett surt mutter och tillåmed jag insåg att jag just nu antagligen är en ganska jobbig preggobrud med alla åsikter därtill. Så jag la ner, vinkade hejdå till de stackars grisarna och har nu nedräkning tills när jag ännu en gång kan gå tillbaka till mitt liv som flexitarian, vegetarianisssh eller vad man nu ska kalla det..

9789176610114_200x_valkommen-till-vegoriket

Några dagar senare hittade jag nedan bok på rea, grymt bra och goda recept. Ett litet tips sådär för er som gillar grisarna i levande form lika mycket som jag. Självklart köpte jag denna och har den vid huvudkudden, inspirerande och peppande inför tiden som snart kommer då jag äntligen kan äta vad
jag vill igen utan att någon annan tar stryk av mina val.

Nedräkning delux,  3 månader kvar.. 🌸 Sara

 

Kommentera

