Läkardagen för tvåbenta och fyrbenta.

Igår var det dags för ännu ett läkarbesök för mig och magen och varför sluta där?
Då vi en halvtimma från Akademiska har vår favvoveterinär kastade vi in
två tider till tjejerna samma dag. Läkardagen för tvåbenta och fyrbenta.
Vi började med tvåbenta-läkarn som äntligen efter veckor av tjat, samtal,
tårar och bråk godkände ett planerat kejsarsnitt. Det här gott folk har inte vart
en dans på rosor kan jag lova men när vi väl gick ut där ifrån visste jag inte
om jag skulle köra segerdansen på parkeringsplatsen eller om jag bara helt
utmattad ville lägga mig raklång på asfalten och typ gråta lite av lättnad.

Istället  för segerdans eller chrashad preggo på asfalten styrde sambon bilen till uppfödaren på en snabbvisit innan det var dags för veterinären.
Energidos är det man minst sagt får av att träffa gänget hos Malamutepacklife.
Alla hundar är helt fantastiska men självklart har vi våra guldkorn som sticker ut.
Max och Arrak är de två hanar som jag kan sno med mig alla dagar i veckan
och Fröja.. Ska jag ens gå in på denna hund? Så otroligt mjuk och glad!
Hon bara chillar med i alla stunder som den prinsessan hon är och mitt i allt
det här så ploppade det fram två till, två små pirayor – valparna. Jag dog.
Helt ärligt, jag tror jag har 100 bilder på kameran på dessa två. 🙂

valpar

Både Brooklyn och Alta tog sig en sväng på tomten och vad man märker hur
mycket Alta bara älskar hennes uppfödare! Jag blir lika varm om hjärtat varje gång!
Brooklyn däremot tog ett varv, kikade på alla hundar och sedan låg hon nöjt i bilen
(i säkert förvar från alla stora hundar där utanför) men Alta strosade runt lös
in i det sista med sitt otroligt mjuka kroppsspråk så visade hon upp sina bästa sidor.

DSC_0380valpspringDSC_0388valpbrottningvalpar4

En snabbvisit vart det hos detta gäng i solen innan vi tutade vidare mot Veterinären.
Denna veterinär är en av de bästa man kan gå till, om vi inte skulle ha hittat Per
och hans gäng skulle vi suttit med en skadad Malamutetik idag där
framtidsutsikterna inte skulle vart lika ljusa som idag..
Här kan ni läsa om domedagen efter att vi vart hos XL Vet förra året
och även om det var ett år sedan vi träffade detta gäng så tog de emot oss
med öppna armar, alla skulle klappa på Alta och förra årets incident
togs upp med en klump i magen över hur utfallet kunnat blivit
om vi inte hittade detta gäng. Så tack för allt!
Alta fick ta sig en tupplur och både höfter och knän röntgades och skickades in
till SKK för bedömning. En hälsokontroll på både Alta och Brooklyn vart det
och två glada, friska och bortskämda tjejer lämnade kliniken för denna gång.

Vilken dag och vilka lyckade läkarbesök! En nervös men otroligt bra dag i Uppsala.

🌸 Sara

7 thoughts on “Läkardagen för tvåbenta och fyrbenta.

  1. Skönt att du får ett kejsarsnitt, då det är det du vill ha!
    Och bra att det gick bra hos vetten med! 🙂
    Å VÄRSTA FUSK ATT DU HÄLSADE PÅ HOS MALAMUTEPACKLIFE!! Följer hennes instagram, och vet ju att hon är syster till Arrak (han är så fin!) så det är kanske inte konstigt att ni känner varandra! Men åååh, så fuskigt! Man blir så avis! Och att du fick träffa alla hundarna, å småvalparna, å vackraste Fröja! Dör här uppe lite grand! ❤

    Liked by 1 person

  2. Hahaha ja vi köpte ju Alta därifrån (men då visste jag inte att det var malamutepacklife så när vi åkte därifrån efter första besöket satt jag i chock å hade världens prestationsångest haha! Inte kunde vi köpa hund från Henne! 😂🙈) men efter det så har uppfödaren blivit en bra vän! De är sötare än på bild kan ja lova, hela gänget är helt underbara! 😍

    Liked by 1 person

  3. Redan när Terry va 13 veckor i magen tjata ja om att få röntga mitt bäcken då vi har i våran släkt att bäckenet inte öppnar upp sig men ingen ville lyssna, efter tre dagar på förlossningen fick dom göra ett akut kejsarsnitt då bäckenet inte öppna sig alls. Jag höll på att dö med en massa blodförlust å Terry va ”död” ett par minuter efter dom fick ut honom. Så känn lycka att du fick igenom det! Jag fick det inte fast det finns medicinskt bevis, deras svar, att ja, det kan ju hoppa över en generation, Min mamma, min mormor, mina mostrar, min gammelmormor osv har haft samma bekymmer.

    Liked by 1 person

  4. Men det är ju helt fruktansvärt! Jag har förstått att vården är hemska med dessa frågor men jag kunde aldrig föreställa mig hur mycket de skulle vända upp å ner på ens vardag, liv, ja allt och då går det inte ens igenom för alla.
    Som sagt detta är inget jag rekommenderar för någon.. Synd att det är som det är då det faktiskt som i ditt fall slutade väldigt illa bara för att de inte lyssnade.. 😦

    Ja jag känner att det här måste nästan firas, en kejsarsnitt tårta får nog inhandlas till helgen helt enkelt! 😉

    Liked by 1 person

  5. Ja, jag tror det beror på att många väljer den ”enkla” utvägen med snitt eller för att det är förlossningsrädsla å att det ska göra ont! Ja men det gör ont att ”skita” fram en melon på 3-4 kilo å ja, man kan spricka å behöva sy nått stygn, men det är inte så enkelt med kejsarsnitt, ja va sängbunden i nästan en vecka innan ja kunde gå, låg på BB i 9 dygn å har fortfarande ont över ärret å muskulaturen å Terry är ändå 19 månader gammal. Så att bara för det är enklare osv betyder det inte det. Hade ja fått välja hade ja nog valt vaginal födsel framför detta. Sen vet ja ju att det finns andra problem som kan uppstå efter vaginal födsel oxå.

    Liked by 1 person

  6. Nä det är det inte men största nackdelen med att göra KS är att signalen till tuttarna inte kommer (hormonen) så det tar lång tid innan man får igång amningen om man nu väljer att amma, ja kämpa i 3 månader utan att det kom igång.

    Men ja, man borde få välja eller åtminstone låta dom med medicinsk ”fel” få göra det utan en massa knussel å nekande, gå å vara orolig hela graviditeten, ja som vart ofrivilligt barnlös i över 12 år med 16 missfall i ryggen borde fått lite lättnad över förlossningen. Som ja inte va orolig nog över att han skulle dö i magen på mig innan det va dags att komma till världen.

    Liked by 1 person

Kommentera

