TBT – Att välja ras.

Med ett bloggarkiv på runt tusen inlägg tänker jag nu att jag ibland plockar fram
gamla inlägg som delats och kommenterats kring mer än vanligt.
I denna period av skaffa hund som många går igenom har jag nu plockat fram
ett inlägg från nästan precis ett år sedan, mina tankar kring valet av
Alaskan malamute och hur jag gick tillväga innan vi började kontakta kennlar.

Fortfarande så känner jag att varje ord, mening, krav är precis det vi letade efter.
Inte en dag går där jag ”ångrar” valet av ras och hund. Alta är en väldigt viktig
pusselbit i denna familj och i mitt utvecklande inom hunderiet. ❤


När jag insåg att det var dags att få hem en till hund i hemmet så vart google min
bästa vän.. För vilken ras ska vi ha? Det var bilder på gulliga valpar hit och dit
och allt för mycket ”men den är ju så himla fin!” Mannen kollade bilder och
jag stod kluven bredve och argumenterade emot varje jävla ras..
Tillslut gick han bara runt och suckade.. ”Men köp en Bordercollie då?!
Ååh det kommer bli en sådan.. Men Aussie då?
Det är ju alltid ett sånt jävla tjat om Aussie!
Men ta hem en FM hund då!!”

Jag älskar BC, jag fullkomligt älskar dessa vallhundar. Men nej, inte igen.
Australian shepherd kommer finnas i vår hem, Men inte ännu,
tiden är inte rätt för den rasen. 
FM Hund kommer bli ett framtida projekt.
Men jag måste utvecklas mer innan jag kan ge mig in på att utbilda framtida
tjänstehundar, mina kunskaper räcker inte till ännu.

Tillslut blev jag trött på mig själv. Så jag sket i prata med någon.
För alla hade sina åsikter om vad jag skulle ha, vad som var bäst för oss.
Vad fan det ska väl vi veta själva! Så jag satte mig ner i soffan och skrev ner en lista.
Vad kommer krävas av vår framtida hund?

– Aktiv Hund; som ska klara av långa och intensiva dagar med hundträning,
springturer, vara med i stallet, tränas inom bruks, vara med på dagliga utflykter
och slutligen hänga med husse när han får sina träningsryck.
Alltså inte en Brookie. Motsatsen.

– Hård Hund; En Hund som klarar av Amstaff lek, som är lite hårdare och som
passar med just Brooklyn. Att skapa en ny flock handlar om att få till dynamiken,
för att göra livet lite lättare för en själv gäller det att få hem en hund som klarar
av hennes brottningsmatcher till lek, inte blir rädd när hennes (typiskt amstaff) lekmorrningarna kommer fram och som kan vara på hennes nivå emellanåt.

– Bra på & av knapp; en hund som klarar mycket och kan bli intensiv men
som också har lätt för att komma ner på en bra nivå relativt snabbt med rätt förare.
Det är okey att studsa av glädje inför speciella träningsmoment, men där emellan
ska vi inte studsa runt för mycket. Har haft BC inge mer hispningsnivå tvåtusen!

– Inget plåster! Hunden behöver inte vara sjukt kontaktsökande, jag jobbar gärna
fram den sidan istället för att ha ett plåster dygnet runt.. Vad gör du? Ska vi laga mat?
Ska vi på toa? Ska vi leka? Nehe, men jag sitter här, en meter ifrån dig, bara så att du vet!
Matte, vet du att jag älskar dig? Inte?! Då ska du få en miljon pussar i hela ansiktet bara
för att du är DU!! 
Nej, du framtida hund, du får gärna vara lite egen,
ligg du i hallen så ligger jag i soffan så ses vi sen.

– Utmanande: Hunden får gärna vara lite svårare än de hundar jag har haft
runt mig tidigare. Jag vill utvecklas med Dig. Jag vill fortsätta lära mig och
testa nya grenar just för att fortsätta utveckla mina kunskaper.
Du framtida hund får vara lite tuff å svår, vi lär oss tillsammans!

– Klara av att stå i hundgård: Då vi bor som vi gör har vi perfekta möjligheterna
för hundgård. Du får gärna ha en päls som klarar av kalla dagar, du får gärna
vara den typen som mår bra av att stå några timmar ute.

– Ingen vakt: Vakt hundar i all dess ära, men en dag kanske jag har barn här hemma
och om sanningen ska fram så har vi allt för många vänner, familj, bekanta, grannar
som kommer och går för att en renodlad vakt hund skulle trivas i denna miljö.

Så jag skrev ihop denna lista.. Insåg vilken grupp av hund det vart och med
lappen i handen gick jag ner till mannen och sa.. ”Vi ska ha en drag hund..”
Han såg mer chockad ut än vad jag själv kände mig..

Jag trodde aldrig, alltså aldrig att jag skulle ha en draghund.
Man har inte en draghund om man inte bor i Norrland. Punkt.Men jag hade fel.
Istället för att välja hund efter utseende, efter vad andra tyckte och efter de raser
man känner till så skrev jag en lista på vad vi behöver ha, vad som klarar vår vardag
och vår andra hund. då fick jag snabbt svart på vitt vilken gren av ras det skulle bli
och sedan var det bara att läsa på om de olika raserna som fanns i den gruppen.

Funderar ni på hund? Skit i google, strunta i familjens
”skaffa den hunden för den är ju söt, den vill jag passa!”
Skriv en lista. Efter det kan ni ta hjälp för att hitta rasen inom hundgruppen
som passar er. Det är en djungel att välja rätt hundras och för att komma
ett steg närmre får man helt enkelt rannsaka sig själv och livet man själv lever.

Slutligen får man fram rasen som passar i ditt liv.
Som vanligt, det ska vara Roligt att ha hund!

13016389_10153539196622423_368814580_o

Alta, som införskaffades efter att denna lista gjordes. Ångrar inte en sekund!

🌸 Sara

Kommentera

