Att kunna erkänna att det är Husses tjej

När vi skaffade Alta hade vi en vild diskussion kring vem hunden skulle stå på.
Jag trodde väl aldrig att mannen min ens ville ha hundjäkeln skriven på sig
men oj vad jag hade fel. Kommentaren som avgjorde allt var när han drog till med
”Ja men Brooklyn är din hund, hon blir inte ens glad när jag kommer hem
så nästa hund ska vara min och den ska bli glad när jag kommer hem!”
Den kommentaren. Vad kunde jag säga i mitt försvar?
Det kändes som att jag höll på att sno godis från ett barn.
Jag gav mig och Chribbe skrev glatt under alla papper hos uppfödaren.

Men innerst inne trodde jag att Alta skulle bli som Brooklyn.
En mammagris.
Att hans namn mest skulle lysa på pappret. 
Jag hade fel.
Jag hade så jävla fel.

Efter över ett år med denna tjej måste jag faktiskt erkänna att Alta är en hussegris.
Ingen blir gladare än Alta när husse kommer hem, hon bokstavligt talat står
på stället och hoppar jämfota, svansen.. Ååh det finns inget stopp på svansen
och i allt det här sjunger hon för livet.Hela kroppen blir sådär lycklig
men väldigt, väldigt mjuk och hennes ögon bara lyser av ren kärlek.
Att mysa på soffan är inget hon ”bara” gör, förutom med honom.
Hon ålar, suktar efter hans uppmärksamhet och en klapp.
Att leka med honom och få träna med honom.
Lyckan. Hennes ögon avslöjar allt. 

Idag måste jag erkänna att Chribbe tog sig an denna hund på ett sätt
som jag inte trodde att han skulle göra, att det aldrig kommer gå
att sära på dessa två och i allt detta så blir Brooklyn minst lika glad
när husse kommer hem. Det tog bara lite tid att komma dit.
Så Ja, detta är våra tjejer och inte mina och någonstans i all denna
hundhysteri verkade även sambon min falla pladask för denna värld.

DSC_0124

🌸 Sara

Kommentera

