Lös husky i hästhagarna!

Det här med att kunna ha sina hundar lösa är ett hett snack mellan
hundägare och hundintresserade. Vissa tycker att man inte har
en lydig hund förrens denne kan gå lös, men andra tycker att
det är helt beroende på ras och individ.

Jag tycker och säger även kaxigt nog: att jag vet att detta är beroende
på sistnämnda. Ras samt individ. Självklart har träning ett stort övertag
i denna fråga men har du en hund som är avlad för att kunna vara
självständig och fälla sina byten utan ett ljud och du har denne hund lös
och det kommer en hare susandes framför nosen.. Ja då finns risken
att både hund och hare försvinner in i skogen illa kvickt.
Om det istället skulle vara en hund som är avlad för att
alltid, alltid vara vid ägarens sida och känner stor ångest när avståndet
mellan dessa är för stort. Ja då skulle säkert denne hund skutta efter haren
två meter för att sedan, snabbt som fan, springa tillbaka till sin ägare.
Skillnaden mellan raserna.

Så med detta sagt kan jag snabbt dra igenom våra hundar för er.
Alta kan man ha lös i skogen. Hon vill ha koll på mig och även om
villt svischar förbi så gör on en loop men kommer alltid snabbt tillbaka.
Går hon perfekt fot? Nej. Hon håller sig så nära så att hon har koll på mig
och ungefär där slutar det. Att ha henne lös på tomten eller stora
öppna ytor är inte att rekommendera då hon, om hon just den dagen vill,
springer för livet men även här, har koll på mig. Men det är svårare för mig
att vika av så att jag försvinner från hennes synfält och därav tycker hon
att avståndet inte behöver vara 10 meter utan mer 200 m.
Så vad är hon för ras? Jo en Alaskan malamute.
En ras som man rekommenderar att ständigt hålla kopplad.
Går det att ha dessa hundar lösa? Ja, med en massa träning,
positiv förstärknng och med en bra kontakt. Vi kämpar på här hemma
och tidsnog ska även jag kunna ha denna tjej lös över åkrarna, kontrollerat.

Vidare till Brooklyn. Denna dam kunde gå lös ute i skog och på åkrarna i 3 år.
Att ha hundar lösa bland hus och folk är något jag aldrig gör och har inte heller
testat endast av respekt för hundrädda människor så där kan jag inte svara på
hur denna dam fungerar lös i dessa situationer.
Men när denna tjej var 3 år bestämde jag mig för att gå all in i det här med
Viltspår. Herregud vad jag ångrar detta. För nu går det inte att ha henne lös.
Hon är en jävel på att spåra och älskar detta av hela sitt lilla staffehjärta.
Så hon letar upp ett spår, kollar på mig som fötvivlat försöker bryta,
hon gör lite ”tassen upp” med blicken,  ”Ta det lugnt matte,
jag fixar det här vettu! Du har ju lärt mig!” Och sen trycker hon nosen i backen
och springer grymtandes iväg. 
När hon spårat klart kommer hon glatt
tillbaka och följer med hem. Detta gott folk är en American Staffordshire terrier.
Som sagt, inga problem alls att ha lös om du inte gör något dumt som att börja
spåra vilt med en spårgalen hund. Inte värt alls då det är rätt skönt att kunna
ha en följsam lös hund.. Mitt råd är att om man inte jagar med sin hund
så finns det massor med annat att spåra än vilt. Grisöron går lika bra! 

Sist men inte minst så kommer vi till vårt nya tillskott.
Siberian husky som ofta faktiskt inte går att ha helt lös.
Så jag gick in med tankesättet att nu blir det långlina på, dygnet runt.
Men se på fan, följsammare kille får man leta efter.
Med noll intresse av andra hundar, hästarna på baksidan och andra människor
så har han uppvisat ett beteende som jag kan beskriva med nya ordet: Lösbar!
Så han har fått gå hem från hundgården vilket har gått toppen så idag testade jag att släppa ut han från huset för att gå med in i hundgården.. Gick inte lika bra. 

Oj vad roligt tyckte han och körde ett race rakt ut på åkrarna, förbi hästarna,
ut på ridbanan och jag stapplandes efter med min onda rygg, svärandes,
pinandes. ”Varför testade jag det här, dumma jävla tanke!” Men sen hände något,
han kom in till mig och vart sådär följsam igen. Massa beröm och när ryggen la sig lite tog jag långlinan och ställde mig på baksidan och tränade lite inkallning. Vilken kille!
Här har vi en ras som har en jaktinstikt som heter duga, men en individ som kan formas utöver denna rasgrupp som han befinner sig i. Betyder detta att jag kan ha han lös överallt? Nej antagligen inte, men en dag kanske det går att ha han lös här ute på landet utan problem. Det får tiden och träningen avgöra vart vi landar.

Men värt att ha i åtanke när man väljer ras om man tycker det är viktigt att kunna
ha sin hund lös, se över om det är en hundgrupp som i överlag fungerar att ha lös eller inte, träna som en dåre och glöm inte att det även är en individ du har,
allt går med träning och rätt kontakt dig och din hund emellan.

Tänk på detta när du har din hund lös. 

  • Ha inte hunden lös i bostadsområden. Det finns folk som är hundrädda
    och vi som hundägare måste respektera detta.
  • Vissa månader om året är det koppeltvång i hela Sverige, detta pga.
    övriga djurriket som behöver lugn och ro under dessa månader. 
  • Skäll aldrig på en hund som stuckit när denne är påväg tillbaka,
    beröm och lek alltid när hunden kommer till dig.
  • Var extra rolig när hunden är lös. Lek, skutta och ge allt och lite till.
    Då kommer hunden lära sig att när man är lös är du extra rolig
    och då vill man vara nära sin ägare!
  • Försök att inte alltid koppla hunden vid inkallning. Annars finns
    risken att hunden lär sig detta och väljer att inte komma till dig
    då denne gärna vill fortsätta vara okopplad.
  • Vänd istället för att springa efter hunden.
    Om du alltid är hack i häl efter din hund kommer den inte ha koll på dig,
    Du sköter ju det jobbet så bra! Göm dig, vänd håll på promenaden
    eller ta en snabb avstickare, Lär din hund att alltid ha koll på dig.
  • Underskatta inte långlinan. 
    Är du osäker, använd gärna långlina på din hund. Perfekt när man
    tränar på inkallning eller när man är i ett område där andra befinner sig.
    Då har du kontroll om en annan hund skulle ploppa fram bakom en sten,
    hare eller joggare. Ibland är det skönt att ha linan på för säkerhetsskull.

Lycka till med lösträningen! Och glöm för fan inte att sluta när ni är på topp. 
Lite men ofta till en början, det ska vara roligt att träna! 🌸 Sara

DSC_0096

2 thoughts on “Lös husky i hästhagarna!

  1. Ett väldigt bra inlägg! Jag har dock ett problem med långlina – min kille är alldeles för stark när han får upp farten, så hur mycket jag än står på linan när han susar iväg (vilket bara händer några gr per år) så slinker den bara iväg efter honom. Trots att jag knutit en knut längst ut för att få den att stanna hos mig, så att säga :p Men problemet med att han sticker då och då handlar mest om när han är understimulerad och uttråkad, så där är det jag som behöver jobba lite mer.. ^^;

    Liked by 1 person

  2. Jag känner igen det du skriver! Jag har allt för många gånger bränt händerna på linan, snurrat ihop mig och ramlat och gjort mig rätt illa på dom där jäkla linorna! Speciellt om man har stora, starka hundar som hinner få upp lite fart och därmed styrka påvägen kan det vara svårt med långlinorna!

    Det jag har lärt mig är att köpa linor med handtag längst ut och att alltid snurra ihop linan till en större ”boll” som jag kan hålla i med båda händerna. Visst linan blir inte lika lång men rätt skönt om det skulle vara något för det är lättare att hålla i. 🙂

    Gilla

Kommentera

