Kampen mot spannmål.

Under väldigt, väldigt många år har jag och Brooklyn kämpat tillsammans
med att få kontroll över hennes hudallergier som hon har. Allt får många
gånger har jag åkt till veterinären med en hund som svullnat upp som en boll
och vi har med nöd och näppe lyckats trycka i henne en spruta
innan svullnaden kvävt henne. Piller hemma och undvika allt som hon reagerat på.

Att ständigt behöva be gäster att inte mata med någonting, 
folk på gatan får aldrig någonsin ”bara ge henne en godis” 
och alla foder får inte ändra en enda liten ingridiens i deras
recept för då jävlar är vi tillbaka på ruta ett igen.
Den eviga kampen mot spannmålet. 

Det har vart dagar när man vart och handlat för att sedan komma hem och inse
att ens älskade lilla tjej kliat sig så hysterisk mycket så att det gått hål på henne
och blodet har forsat. Vi har testat krämer, olika schampon och ett tag så var jag så utmattad och ledsen över hela situationen så att jag bara hållt om henne
och gråtit av ren förtvivlan. Jag klarar inte av det här med att ens djur lider, 
det gör bokstavligt ont i mig när jag vet att de inte mår bra och jag gör allt
i min makt för att de ska må bra. Alla dagar i veckan. 

Så jag har tidigt fått kasta mig ut i foderhärvan, läst innehållsförteckningar och
pluggat på som en dåre. Spannmål försvann illa kvickt och efter det har det
fungerat i perioder. Ofta fungerar det bra tills tillverkarna tillsätter eller
tar bort något i fodret. Då har vi fått börja om igen.

Men nu har vi kört på ett färskfoder här hemma som heter Priima i några månader.
Brooklyn får en klick spannmålsfritt färkfoder som vi fyller ut med gurka och morötter.
Ingen klåda, inga klierier och bäst av allt.. Hennes päls har växt ut igen både
i armhålor samt halsen. Hon är pigg, glad och allt som heter allergier är som
bortblåst. På allt det här så kan jag andas igen. Äntligen har vi hittat ett foder
som genuint fungerar. Till er läsare önskar jag att jag hade före och efter bilder.
Men tyvärr har jag inte velat ta bilder på henne när hon har vart som sämst,
det har inte ens vart något jag hade i tankarna, fokus då var
Hon ska bli bra igen! punkt.

Jag vet att det är många där ute som kämpar med sina allergihundar.
många tårar fälls och pengar kastas åt alla håll och kanter för att man
helt enkelt bara vill göra så att hunden får må bra. Men ge inte upp,
tillslut hittar man en väg, foder, medicin etc. som fungerar och då
kommer allt slit, alla tårar, alla timmar med konsultation och pluggande vara värt.

Men bra att veta är att även om det står spannmålsfritt på foderpåsen,
läs igenom det finstilta ändå, det betyder inte att det är helt spannmålsfritt
utan kan vara upp till en viss procent endast. Även att vissa foder inte finns i butik
utan endast hos privata återförsäljare, kontakta dessa, jämför, kolla på forum,
gör allt detta och lite till så kommer det blir bra.

Jag skulle göra om dessa 6 år alla dagar i veckan för min älskade Brooklyn. ❤

Brookie Spår Klöv

🌸 Sara

4 thoughts on “Kampen mot spannmål.

  1. Värt att komma ihåg, ifall hunden kanske är allergisk mot kött (kycklig/nöt/gris), så prova ren. Det ska tydligen funka väldigt bra, och det är väldigt få hundar som är allergisk mot just ren. 🙂

    Liked by 1 person

  2. Men vad skönt att ni hittat ett bra foder till Brooklyn så hon slipper allergier! Är själv allergisk, och vet hur j*vligt det kan klia ibland, så måste ju vara sjukt jobbigt för en hund som inte kan tala om att det är jobbigt!

    Liked by 1 person

Kommentera

