Vikten av Stress

Det pratas mer och mer om långvarig stress och hur detta påverkar oss
som människor. Allt fler går in i den berömda väggen och blir sjuka pga.
stress och nya lagar har trätt kraft så att arbetsgivarna tvingas ta ett
större ansvar kring långvarig stress. Så fort jag kollar i en tidning,
nyheterna eller på Aftonbladet så möts jag just av detta.
Stress. Detta är inge nytt fenomen men vi lever i en helt annan vardag
än vad man gjorde för 50 år sedan, vi är ständigt uppkopplade
och bevisar allt genom prestation. Vi ska alla vara så jävla duktiga jämt. 

Detta är något vi även utsätter våra djur för. Det är andra hundmöten,
kurser, utflykter, hunddagis, springa med matte, kampa med husse,
leksaker, glada tillrop,gäster över som kastar sig över våra fyrbenta,
mycket och massor varje dag, morgon till kväll.

Jag tänker säga något som jag inte alltid möts positivt av.
Vi tar sönder våra hundar. Vi stressar våra djur till en nivå
som de blir sjuka av och nästan ingen av ägarna vill ta deras ansvar.
Sluta vara så jävla duktiga och fokusera mer på vålmående istället för kommandon.

Hundkonsult – Du stressar hunden när du kastar boll till den. 
Ägare – Men nej då kommer hunden bli ledsen, klart vi ska kasta boll!

Hundkonsult – Hunden är stressad när den vallar dina gäster och skäller hysteriskt. 
Ägare – Nej, Nej, den är bara Glad!

Hundkonsult – Det är inte bra när hunden hysteriskt jagar svansen och biter sig själv. 
Ägare – Nej, Nej den leker bara och Oj vad roligt det är! Vi skrattar massor!

Hundkonsult – Ge hunden en timeout på en egen yta så att denne varvar ner.
Ägare – Men herregud, ska den ligga där helt ensam?! Det är väl ändå att ta i?!

Konsulter som hjälper ägare med en stressad hund är allt förutom lätt.
Människan har en tendens att förmänskliga djuren och vill inte alltid
lyssna på örat som tvingar dom att tänka om, lägga om vardagen och
inse att många av dessa saker som vi tror att hunden tycker är roligt
endast utsöndrar ohälsosamt mycket stress. Våra goda tankar
med en blandning av okunskap resulterar i sjuka hundar.

Jag ska berätta en liten sak för er. Min förra hund, min underbara Bordercollie
Amy satte jag på hunddagis när hon var två år. Ett stenkast från mitt jobb och
hon vantrivdes. Hon vart så otroligt stressad och efter 3 månader på detta
hunddagis förstod jag allvaret när hon för tredje gången bröt sig ut inte bara
boxen utan även ytterdörren. Rakt ut längst stora vägen traskade hon och ploppade
upp utanför mitt jobb. Det var sista gången hon var där men det var försent.
Hon fick Magsår och kunde inte efter det utsättas för någon slags stress
överhuvudtaget. Hon vart kroniskt sjuk.

Det här var 7 år sedan och vi var inte så upplysta kring hur stress påverkar våra
hundar då men nu vet vi mer och det är en ständig fråga som kommer upp
gällande oss och våra djur. Så se till att ha några dagar i veckan när du med ditt
djur är hemma, inte har gäster och fokuserar på just lung och ro. Det behöver
inte vara fullt ös jämt och vi behöver inte heller vara så jävla duktiga jämt.

Jag lovar att du får bättre kontakt med din hund om du bryter trenden och har
vilodagar tillsammans. Vi måste tänka på hur stress påverkar våra djur!

Och med detta sagt kan jag starkt rekommendera att ha lite koll på Karisma
och när de väl har nästa föreläsning om hur stress påverkar våra hundar.
Grymt bra som både jag och sambon vart helt uppslukade av!

IMG_6645

Ni glömmer väl inte att rösta på Passout! gällande nomineringen för veckansblogg? 
Om ni inte har röstat så gör ni det Här – Längst ut till höger.
Du kan rösta en gång / dygn 🌸 Sara

2 thoughts on “Vikten av Stress

Kommentera

