Alla dessa hjälpmedel

Produkter till Hund har minst sagt exploderat senaste åren,
om vi bara går på de olika halsbanden så är vi redan uppe i tiotal olika modeller,
vi har spårselar, dragselar, WP-selar, Gå fint-sele, framknäppt-sele,
upp&ner-sele.You get my point. Sedan har vi lite hysch-hysch hjälpmedel
som ex. strypkoppel, vi har nosgrimmor, vi har selar som nyper till, kedjor m.m
En jäkla massa grejer som faktiskt kan missbrukas och skada våra djur.

Sedan finns det ”hjälpmedel” som är olagliga i sverige. Dessa kommer jag
självklart inte ens gå in på och detta bör anmälas om man vet om
någon som nyttjar medel som dessa. 

Jag skrev precis en uppsats om just detta, de olika hjälpmedlena och hur
vi kan använda dessa. Ska vi säga strikt Nej som hundkonsulter eller ska vi
öka kunskaperna kring dessa hjälpmedel gällande vilka situationer
vi kan använda dessa i utan att missbruka och skada våra djur?
Jag röstar för sistnämnda och kommer praktisera enligt detta.
Jag tror på att okunskap skapar värre situationer för våra djur
så bättre att lära ut och använda dessa hjälpmedel rätt än att undanhålla fakta.
Fråga gärna i djurbutikerna vad de olika hjälpmedlen är till för
och viktigast av allt, i vilka situationer dessa skall användas i?

Prata med folk som har en liknande hundtyp som dig och väg för & nackdelar.
Ta hjälp av en instruktör och viktigaste av allt – Våga lyssna på ditt djur.

Shiya vår huskyhane gillar inte kopplet. Inte alls där runt halsen. Han får panik.
Så efter ungefär en halv promenad gick vi hem och klickade hem ett sele där man
knäpper kopplet i fram. Ni som följt mig ett tag vet att vi endast använder sele vid
arbete som spår, drag eller DW träning. Aldrig under vanliga promenader eller lydnad.
Detta är en smaksak och i denna situation bröt jag faktiskt mitt egna tänk. 

Och vem går som en kung i detta nya hjälpmedel nu? Jo Shiya.
Sambon kom hem helt lyrisk ”Han är som en helt annan hund!”
Att ”bråka” med hunden när det finns andra möjligheter är för mig inte ett alternativ.
Jag välkomnar nya hjälpmedel så länge jag kan få fram all info kring dessa
och de så klart är humana mot djuren.

Brooklyn som ni vet är min lilla betonghund. Hon är uppvuxen i förorten med
mig och har hängt i stan allt för många timmar under åren. Under tiden som hon var kontorsråtta med mig inne på söder var det allt för ofta jag i klackar sprang i
t-centralen tunneln med en tung väska, datorn, en stor take away kaffe
och på det, lilla söta Brooklyn. Ibland drog hon till i halsbandet och då var det kaffe
över hela mig och saker över halva t-centralen. Jag på alla fyra och hunden som
försöker hälsa på ungefär ALLA som springer förbi under rusningstrafik…
Ja jag har använt nosgrimma på henne i dessa situationer.
Har fungerat kanon av den anledningen att jag kan styra kopplet
och lite av hennes kraft med endast lillfingret.. Men även här, välj dina tillfällen.

Jag tycker det är bra att man hela tiden försöker få fram fler hjälpmedel och
rannsakar de som finns, men jag vill tro att det är ytterst viktigt att plugga
på lite så att vi även lär oss vad konsekvenserna blir om vi inte använder dessa rätt.
Även att vi erkänner för oss själva att vi aldrig någonsin är fullärda och ibland
också har lite fel på vägen. Gör om, gör rätt efter att kunskaperna ökar! 🙂

Så med detta sagt, prata med de som jobbar i närmsta zoobutik, fråga folk runt dig
och googla runt lite på nätet. Det finns så otroligt mycket där ute och
ibland kan det vara värt att använda just det där hjälpmedlet,
den där stunden istället för att ha ”ännu en kamp” med hunden.

Glöm inte att det ska vara Roligt att ha hund!

cartoon-dog-pulling-man-620x330

🌸 Sara

One thought on “Alla dessa hjälpmedel

  1. Håller med dig totalt. Det ska vara roligt att ha hund och det ska vara roligt att träna tillsammans med sin hund. Är det då en nosgrimma som gör att detta är möjligt, må så vara. Men så länge föraren är medveten av eventuella risker med detta och kan hantera hunden i nosgrimma därefter så ser jag inga problem med att använda ett sådant hjälpmedel. Ett hjälpmedel är precis vad det låter som, till för hjälp. Inte för att att det ska korrigera/bestraffa hunden. För hur kul är det om man har en hund som inte kan, utan hjälp från matte eller husse, koncentrera sig i livliga/stressade situationer? Om då ex nosgrimman hjälper föraren att få kontakt med sin hund, så kan man ha en trevlig stund med både kärlek och bra pedagogisk träning istället för att stå och slita/rycka/bli arg på sin hund i ett ”vanligt halsband”.

    Liked by 1 person

Kommentera

