Det här med hundgård.

Det är ett känsligt ämne det här med hundgård och ofta möts jag av
höjda ögonbryn med följdkommentaren ”Lämnar du dom där ute? Helt själva?”
Det är tyvärr lite svartstämplat och ju närmre storstaden du kommer desto
mer negativa åsikter finns det runt just det här med hundgårdar.

Jag har faktiskt tillhört denna kategori själv. Och på många punkter kan jag
väl fortfarande vara lite negativ. Men jag tror att speciellt vi som kommer från storstäderna ser hundgård som en liten kal platta med en fyrkantig koja på.
Hunden sitter kedjad utanför och är helt ensam.. Rädd… frusen.. Hungrig.
Och med denna bild i huvudet vill man ha ner allt som heter hundgård och
gå bärskgång som en annan aktivist med facklorna upp mot skyn!
”Rädda hundgårdshundarna!”

Om vi nu hoppar ifrån mitt galna sinne med fackeltåg och rädda hundar
för att vara lite mer realistisk och se till de som använder hundgård
rätt så är det faktiskt så att dessa hundar får en yta som oftast är
i samma storlek som en större lägenhet, de har fina små hus,
halm som de kan mysa ner sig i, vissa har även små borgar, de kan gräva,
använda nosen, känna vinden i deras små lurviga pälsar och de får vara
med sin flock ute och använda deras sinnen. Att se en polarhund
ihoprullad som en boll, sovandes i en liten snöhög  med det där leendet..
Plötsligt ser man hur de iallafall litegrann får vara i deras rätta element!

Jämför detta med att få ligga ensam i ett rum i huset, en liten bädd och
en tråkig liten vattenskål. i 6 timmar tills husse kommer hem.
Jag skulle iallafall valt hundgården. Alla dagar i veckan!

Så jag har testat hundarna lite här hemma för att se vart de trivs bäst
och det jag märker är att efter en längre promenad eller träningsrunda så
vill inte bara Alta utan även Brooklyn få gå in i hundgården.
De stannar helt enkelt vid Garagedörren och står och puffar med deras
fuktiga små nosar mot dörren. Detta sker även på morgonpromenader innan 8,00
(Matte har lärt upp oss väl, man sover om mornarna, inget annat!)

Hundgården är våra hundars fristad. Istället för att arbeta med att ha ett eget utrymme
med en öppen bur i hemmet får dessa en hundgård på storleken (en mindre tvåa).
Där inne får de gräva, de får springa, hoppa, sova, kolla på fåglarna,
tugga på ett ben, hoppa jämfota i takt till hästarnas galopp i hagen.
Jag kommer aldrig ställa krav eller ”korrigera” våra djur inne i hundgården.
Det är deras frizoon. Och de älskar den där jävla hundgården!

Jag förstår att alla inte har möjlighet att ha hundgård,
vi är faktiskt minst sagt lyckligt lottade som har denna möjlighet.
Men jag vill verkligen be er som har negativa åsikter kring detta med
hundgård att våga tänka om lite, gå över och prata med hundägaren,
ställ frågor och ha ett öppet sinne. Allt är inte svart eller vitt.
Även här finns den berömda gråskalan. 💜

DSC_0657

🌸 Sara

8 thoughts on “Det här med hundgård.

  1. Jag är bara orolig för att någon stjäl hundar från hundgårdar eller kastar in olämpliga saker åt dem eller är stygga mot dem. Läste t.ex. på Facebook häromdagen att en tjej med hundgård hade fått köttbullar med spik i inslängda… Funderar på hur man skyddar sina hundar.

    Liked by 1 person

  2. Såg samma inlägg faktiskt.. Jag tror man får göra en egen bedömning beroende på hur man bor. Hos oss är risken lika stor som att någon bryter sig in hos oss och gör illa hundarna men om vi skulle bott närmre stan skulle jag inte våga ha de där om jag inte var med… Sedan kan man sätta upp kameror m.m. men det är klart.. Det där är så himla olika beroende på vart man bor helt enkelt. 😦

    Gilla

  3. Gud vad kul!! Tycker det är tråkigt att fler inte lyfter hur kul vovvarna tycker detta med att få vara lite ”fria”. Är så många som trycker in dom i 20kvm mitt i stan. Du skulle inte vilja göra ett inlägg med bilder på hur eran hundgård ser ut lite mer exakt? Ellr du kanske redan har gjort ett sånt inlägg, skulle du vilja länka det isåfall? Super fina hundar! Och man ser att dom är lyckliga 🙂
    Kram

    Liked by 1 person

  4. Ja, hur är det med övervakningskameror egentligen, får man ha det? det bör man väl få på sin tomt? Jag r inte säker, ska nog kolla upp det. Dessutom tycker jag egentligen inte det räcker med kameror för är man inte alldeles nära hinner man ju ändå inte hem innan skadan är skedd.. så någon typ av larm som reagerar på rörelse på ett visst avstånd från hundgårdarna skulle jag nog också vilja ha. Kan tyckas överdrivet kanske men jag skulle bokstavligt talat dö om det hände något med mina hundar pga. att jag lämnat dem ensamma utan tillräcklig övervakning…

    Gilla

  5. Ja du får ha det på din tomt om du skyltar som säger att området är kamerabevakat. Viss ensamtid är svår att komma ifrån om man jobbar, ska handla, gå till stallet m.m. Jag ser hellre att våra har tillgång till sin hundgård där de kan kissa, kolla på fåglarna eller gå in i innerdelen å sova istället för att ligga inne i huset. Du kanske kan ha med sig sin hund överallt och då säger jag bara – grattis! 🙂 alla kan tyvärr inte det. 😦

    Gilla

  6. Nej, jag kan inte ha med min hund överallt. Önskar verkligen att jag hade ett jobb där man kunde ha hund med sig men det har jag inte. Han är alltid med oss och när vi jobbar båda samtidigt så är han på dagis. Handlar vi så följer han med i bilen och vi anpassar oss så att vi inte går ut på krogen t.ex. för att vi varken vill lämna honom ensam hemma då han inte trivs med det och då ylar och för att vi inte vill lämna honom i bilen varsomhelst och vilken tid på dygnet som helst pga. stöldrisken. Skall vi handla t.ex. och det är för varmt för att lämna honom i bilen så får han antingen vara hemma om det bara tar någon halvtimma för så korta stunder klarar han, eller så åker en och handlar och en stannar med honom. Så vi anpassar oss rätt rejält efter ett liv med hund. Att jag skriver att jag inte vill lämna min hund i hundgård utan övervakning av något slag är ingen kritik mot dem som gör det och man borde ju verkligen kunna göra det utan att behöva vara orolig men eftersom man hör om så mycket som händer så är jag för mycket av den oroliga typen för att inte vilja ha både hängslen och bälte i sådana här fall.

    Gilla

Kommentera

