Att komma tillbaka

Jag har länge balanserat på den där lilla tråden och om jag får säga det själv
så har jag haft en förjävla bra balans där på den där tunna tunna tråden.
Fram tills nu. Och nu sitter nog några där och flinar lite, för ingen
kan väl hålla på så som hon har gjort?  Jag önskar att ni hade rätt!
Tänk om allt som händer nu var för att jag behövde ligga på soffan
och rulla tummarna. Tänk om det var så enkelt.
Ja gott folk, då skulle jag legat där med en påse chips
och glott på en film varenda jävla kväll.

Nu är det inte så enkelt. En kombination av stress, ångest
och graviditet slog ut mig rätt rejält. Lite som att ett äckligt SL-tåg
körde över mig 10 gånger och en extra gång bara för att.
Och jag har varit här förut, vaknat upp med näsblod och migrän,
en mage som skriker och allt för många gånger har jag spytt blod i toaletten.
Men som den duktiga flickan man alltid försöker vara har jag tryckt i mig tabletter,
hoppat lunchen och kört vidare. Kommit hem och brytit ihop med ansiktet tryckt
mot hundarna och sambon har handfallen stått vid sidan av .


”Näsan är jävligt nära väggen nu” är en kommentar
som ofta droppas av min sambo med det där leendet..
Men med så otroligt mycket sanning bakom.

Så för första gången i mitt liv lyssnar jag på läkarna.
Jag lyssnar och låter de bestämma vad som är bäst.
För mig och för den där lilla Alien som glider med
och växer till sig i skrivandes stund. Jag har alltid kämpat
för att motbevisa, för att inte låta någon vinna över mig.
Men nu inser jag att den enda som förlorat är jag.
Att försöka inse att det finns mer, att det handlar om mig och min familj.
Om hälsan och om det livet jag ska leva.. Det är inte alltid så lätt
om man är van vid att prestation och att överbevisning är
kvittot på vem man är..

Så pausknappen är numera nertryckt några veckor framåt.
Det är te i solen och långa promenader på schemat.
Det är fokus på mig och lilla Alien. Med ett helt gäng nere hos läkarn
som hjälper mig kan dethär inte bli annat än bra! 🙂

Jag avslutar  inlägget med citatet som ploppade upp i kalendern,
sådär lagomt till läkarbesöket..

”Frihet är så mycket större än makt.  Makt handlar om
vad du kan kontrollera. 
Frihet om vad du kan släppa loss.”

🌸 Sara

Kommentera

