Tänker du pengar eller personal?

Gårdagens inlägg fullkomligt exploderade..Det är tydligen väldigt
många fler som känner jag som jag gjorde, grinandes i skogen.
Det som förvånar mig är att väldigt många inte bara möts av detta av
bekanta, ytliga vänner utan av familj och deras arbetsplatser..
Fan man blir ju förbannad! 

Så jag vill ta upp något som det verkar finnas två olika läger av.

Hund på arbetsplatsen.
Studier har visat att företagen blir och mår bättre med hund på arbetsplatsen,
att gemenskapen blir större och att personalen har lättare att stressa ner.
Att genom att hjälpa ens personal att lättare få till privatliv i samband med arbetet så får man personal som inte bara blir lojal och mer effektiv utan det är oftast denna personalstyrka som stannar längre tid inom företaget.

Jag har haft tur och arbetat på arbetsplatser som låtit mig ha med mina djur.
Inte alltid helt smärtfritt då det har stuckit i ögonen på personal som alltid
konstigt nog suttit på andra avdelningar. Men med bra chefer i ryggen och
en bra Hund-på-jobbet etik så har detta gått otroligt bra.
Brooklyn som faktiskt faller under rasen ”kamphund/mördarhund” vart
trotts allt bankens maskot under en längre tid.
Varje morgon var tillropen från kollegorna ”Godmorgon Brooklyn!” och
varje eftermiddag ”Ses imorgon Brooklyn!”
Sl-mannen klappade på en glad Brooklyn varje morgon och cafe damen bjöd på korv.
Hela söder älskade denna prinsessa till amstaff och det vart många ledsna miner
när hennes ”sista dag på jobbet” tillslut inkom.

Men jag har också arbetat på arbetsplatser som prompt säger
”Ingen tass i vår lokal!” Där man rynkar på näsan när man som anställd
behöver åka till veterinären eller ta en dag ledigt för en speciell hundkurs.
Att det är mer normalt att åka till Bali en vecka eller två än att
vara hemma för att träna sin hund eller för att hästen behöver nya skor.

Med detta inlägg menar jag inte att man ska be alla som lider av allergier
att ta sitt pick och pack för ”Nu kommer det hundar till stan!”
Nej Nej, det menar jag inte alls. Men om det inte finns några allergiker
på arbetsplatsen så finns det verkligen inget som stoppar dig som arbetsgivare
att kunna erbjuda hund på jobbet.

Menar jag då att hundar skall sitta på kontoret och skälla hela dagarna? 
att det i korridorerna skall lukta blöt hund och att det kommer flyga bollar
genom lokalen med en 50 kg Rottweiler efter, sådär så att skärmar och kaffekoppar flyger?
Medans personalen skrattar och skrockar istället för att ta hand om kunderna?
Nej.. Hund-På-Jobbet-Etik gott Folk. Som arbetsgivare kan man och får man
ställa vissa (nåbara och relevanta) ultimatum på de som har med sig hund på jobbet
och om dessa inte efterlevs så får man som hundägare hitta en annan lösning.
Men oftast så sköts detta otroligt bra av den anställde just av den anledningen
av att man som hundägare faktiskt vill få en möjlighet som denna att fungera.

Jag tror nog att det finns några företagare, anställda eller endast hundägare
som kommer läsa detta inlägg.. Hur ser du på att ha med dig hund på jobbet?
Eller iallafall underlätta för de anställda som har djur?

Handen på hjärtat, tänker du på Pengar eller tänker du på Personalen hos dig?  

Dog in glasses

🌸 Sara

2 thoughts on “Tänker du pengar eller personal?

  1. Hamnade här av en slump, men måste så klart kommentera när jag springer över det här inlägget. Själv sökte jag jobbet jag har idag för att man fick ha med hund. Tyckte egentligen att det låg för långt borta, men hundmöjligheten gjorde att jag tog det. Vi har en till på kontoret, men det är ju vett och etikett som gäller självklart, jag själv skulle bli galen om det sprang runt hundar och härjade när jag ska fokusera på räkenskaperna.

    För min del skulle jag kunna ha lägre lön för att ha med hund (men det behöver man ju inte säga högt!) eftersom jag sparar hundpassning och all tid före och efter. Plus att det ÄR otroligt trivsamt att ha hunden med. Dessutom behöver jag aldrig stressa iväg för att jag måste hämta hunden, utan behöver jag stanna kvar kan jag göra det hur länge som helst, hunden ligger ju bredvid 🙂

    Liked by 1 person

  2. Precis så är det! Håller med dig fullt ut. Och det är lättare som anställd att ställa upp med övertid och kunna vara mer flexibel i livet då man har sin fyrfotade med sig. Jag tror att om fler arbetsgivare skulle testa detta så skulle de bli väldigt positivt överraskade! 🙂

    Gilla

Kommentera

