Man är väl lite Galen?

Kollegan på jobbet frågade rakt ut häromdagen,
– Vart kommer alla dessa galenskaper ifrån?! Hur började detta?!
Han syftar självklart på mitt stora intresse för dessa djur.
Hur kan jag lägga all min tid, mina pengar och energi på dessa djur?
Mitt svar? ”Ja jag är väl lite dum i huvudet helt enkelt.”

Öppnar du min kalender så är det möten inplanerade med företag
med inriktning djur, det är uppsatser som skall in gällande hund och
det är hästen som skall tas hand om, det är träningar med hundarna
och det är träffar med hundintresserade vänner. Det är semester planer
med hundinriktning, det är föreläsningar inom hund och tävlingar..
Och hundar utan hem till tusen. Projekten blir någonslags
all-tid-utanför-arbetet och mycket vill självklart ha mer.
Ett intresse som mer och mer blir ett jobb utanför jobbet.
Arbetet som ger energi och kärlek som lön.

Man blir inte rik på djur. Man blir snarare jävligt fattig.
Och smutsig och ibland helt galen lika mycket som
man emellanåt blir så glad så att tårarna sprutar!
Om man har djur och lever för dessa är detta arbete något som blir ens liv.
Det sveper över en och greppar tag i ens hjärta, djuren blir ens allt.
Det man får tillbaka är ovärderligt.

Jag förstår att alla inte riktigt greppar detta.
Vissa som har djur i hemmet greppar inte ens det jag skriver om.
Det är nog en viss typ av människor som blir såhär extrema,
galna och drivna i deras intresse. Eller rent ut sagt;
Dumma i huvudet med hjärtat på det rätta stället.

Jag vill lyfta denna typ av människor.
För emellanåt i allt slit så vet jag att man kan ifrågasätta sig själv och ens liv.
Speciellt när man lever i ett samhälle där det inte alltid är okey.
Man blir nästan lite ”konstighets-förklarad.” I mina ögon är detta en egenskap
som bygger på kärlek, problemlösning till tusen och ett förjävla bra driv i sig.

Ni är ovärderliga. Glöm inte det. Och krama om era djur, Ni gör ett grymt jobb! ❤

MAR_0527

Bailie och Brooklyn

🌸 Sara

Kommentera

