Familjehund eller ett helt spann?

Jag bär med mig tankar och funderingar efter Vildmarks racet,
den helgen lärde mig så otroligt mycket men gav också följdfrågor
på hur jag själv vill ha och leva med hund framöver.

Draget är som ni kanske förstått något som gör så att jag tappar tid och rum.
Jag har aldrig mött något som är så otroligt givande för mig inom hundsporten.
Men att gå från att hantera familjehundar, mål som sitta utanför ett fik
med hunden utan att den blir stressad till livet med hundgård, spann,
drag i fjällen.. Jag kan inte ljuga och säga att det är samma livsstil med hund.
Det är en helt annan värld.

Och när jag pratade lite lätt om mina funderingar med Marlene under helgen i dalarna,
vikten för mig att alltid kunna ha med hundarna och att de känner trygghet i detta.
Den tiden och egagemanget som jag alltid har och lägger ner på mina djur med att
de ska klara av miljöerna som människan skapat. Jag kan inte ens mäta denna träning i tid.
Hur gör jag med denna bit om man har 4 drag hundar? Inte ens om jag slutade jobba skulle jag ha möjligheten att fortsätta med den träningen som jag så länge tagit med mig till varje hund jag har haft hand om.

Hennes svar är något som jag bär med mig i mina funderingar.
”Du måste ta dig en funderare om vad du verkligen vill göra, vad vill Du göra inom hund om 5 år. Om det är draget du brinner för kanske du kan lämna hundarna med Sambon
när du åker iväg, ta med dig Brooklyn.  Fundera ut vad du verkligen vill göra. ”
Rakt, ärligt, genuint svar.

Så jag funderar och funderar, vänder och vrider.
Än har jag inte funderat klart. Det krävs några helger till inom draget,
några körturer till här hemma och långa kvällar med draghundsfolk innan
alla frågor är uppnystade med mina egna svar. Och efter det så kommer
svaret komma naturligt kring hur jag vill ha mitt hundliv om fem år,
med familjehunden eller med ett helt hundspann på baksidan..

12573008_10153317310900770_2494669304002492338_n.jpg

Underbara dragvärlden.

 

🌸 Sara

2 thoughts on “Familjehund eller ett helt spann?

  1. Å vad jag känner igen de där grubblerierna! Är själv lite i samma situation och funderingar. Jag måste verkligen få hänga på nästa gång ni ska på någon dragtillställning! 🙂 Längtar efter den där miljön…

    Själv har jag nog kommit fram till hur det är jag vill leva och det är kanske någonstans emellan. Jag skulle nog nöja mig med tre eller fyra draghundar som jag drar med på fritiden… det här med att tävla är inte min grej ( i alla fall inte än så länge), däremot åker jag gärna och tittar på när andra tävlar. Det här med viljan att kunna ta med sig hundarna känner jag igen, och jag känner verkligen att jag i alla fall vill ha en hund som jag kan ha med mig överallt, så jag skulle inte nöja mig med bara ett dragspann, utan kommer nog alltid att se till att jag har någon som även passar till annat. Jag gillar vallhundar och agility och i framtiden blir det nog en sån också igen 🙂 Varför välja :p

    men ja… det handlar ju om hur mycket tid man har att lägga ner. Nu har jag tre hundar och ärligt talat så tycker jag inte att det tar så otroligt mycket mer tid med tre än med två… att ha bara en hund finns inte i min värld så.. hehe. Men det är det här med egentiden som tar längre tid förstås, och träningen. Men jag försöker göra så att olika gånger får olika hundar hänga på. Om jag tar med mig Amy en dag får Dia hänga på nästa gång, beroende på vad som passar dem. Det sköna med draghundar är ju oftast att man kan lämna dem i hundgården och att de är rätt nöjda med det. Det är ju Dia jag har som kräver mest, hon är svår att ta med sig men svår att lämna ensam. De andra två är hur lätta som helst 🙂

    oj vad långt jag skrev :p Men ett intressant ämne och känner igen mig i tankarna. Som Marlene sa så är det bara att fundera och känna efter ordentligt vilket typ av liv man vill ha, and then go for it!

    Gilla

  2. Jag håller med dig gällande tävlandet, känner inte att jag är så super intresserad av att tävla MEN jag tror faktiskt att min kära sambo här hemma skulle älska det… Vilket gör mig ännu mer kluven haha. Finns så många för och nackdelar som jag måste landa i och det är så himla intressant och roligt men jag behöver nog landa och sakta men säkert inse vad jag vill göra. 🙂

    (Och klart vi ska åka på nästa drag-event tillsammans) 😀 ❤

    Gilla

Kommentera

